Güdülenmenin Başarıya Etkisi

Etiketler :
"Ortaöğretim sınıflarındaki öğrencilerin pek çoğu, öğrenme konusunda yenilgiye uğramış gibi görünüyor. Bir ödevi bakıyorlar ve bu çok uzun çok zor, biz bunu haftaya kadar yapamayız diyerek protesto ediyorlar kendilerinin her zaman haklı olduklarını ispatlamaya çalışıyorlar. Ne hararetli konuşmalar ne de tamamlanmamış ödevler için verilen cezalar öğrencilerinin tavırlarında küçük bir değişiklik dahi meydana getirmiyor ve “ben yapamam”lar, bulaşıcı gibi görünüyor sizce neden öğrenme konusunda bu kadar kötümser olabiliyorlar.

İnsanın yaşamını sürdürebilmesi için belli zamanda belli miktarlarda karşılanması gereken biyo-psikolojik gereksinimler vardır. Bunlar yiyecek, su, oksijen alma gibi fizyolojik gereksinimler ve sevmek, sevilmek, ait olmak, başarılı olmak gibi psikolojik gereksinimlerdir. Eğer bu gereksinimler karşılanmaz ise organizmada bir rahatsızlık meydana gelir. Birey yaşamını sürdürebilmek ve bulunduğu çevreye en üst düzeyde uyum sağlayabilmesi için bu rahatsızlığı giderme çabası içinde bulunur. Gereksinim karşılandığı rahatsızlık geçici olarak(organizmada yeniden gereksinim meydana gelinceye kadar) ortadan kalkar ve birey doyuma ulaşır(Ülgen;55). Örneğin yeni doğan bebeğin yiyecek ihtiyacı vardır. Bebek acıktığında bunu ağlayarak çevresine iletir. Ağlama bebeğin organizmasının rahatsızlığını işaret eder. Karnı doyurulan bebek ağlamayı keser, sakinleşir.Bu durum bebeğin yiyecek gereksinimin karşılanması ile doyuma ulaştığını gösterir yada bir grup arkadaşı tarafından gruba kabul edilme gereksiniminde olan öğrenci ret edilirse ve bu gereksinme uzun süre karşılanmazsa uyumsuz davranışlar gösterebilir. 

Güdü:Organizmanın hareketini başlatan, yönlendiren ve sürdüren güçtür.(Demirel,47;Bacanlı,157)Bu güç organizmayı etkileyerek bir amaç için harekete geçmeye yöneltir ve sonuç olarak bir şeyler öğrenmeye zorlamaktadır.(Seifert 1991;Erden ve Akman,232;Selçuk 1997;156)

Bireyin susuzluk ihtiyacını gidermek için bir şeyler içmesi, sıkıntıdan kurtulmak için çeşitli işlerle uğraşması güdüsel davranışlar olarak belirtilmektedir. Güdülerin yön, şiddet ve süre olmak üzere üç boyutu vardır. Örneğin arkadaşları spor yapmaya giden bir öğrencinin evde kalıp ders çalışması, başarı güdüsünün yönü ile ilgilidir.Diğer yönden arkadaşlarından daha çok çalışan bir çoçuğun çabası başarı güdüsünün şiddeti ile ilgilidir. Sınavda başarısız olmasına rağmen dersi bırakmayıp devam etmesi de güdünün sürekliliğini ifade eder"

0 yorum:

Popüler Yayınlar

Sosyal Paylaşım

Icon Icon Icon Icon

Lütfen yazılarımızla ilgili yorum yapmaktan çekinmeyin. Kırık linkleri ve hatalı içerikleri mutlaka bize ilgili sayfa altında yorum yaparak bildiriniz. Blog sayfalarımızda ilginizi çekebilecek diğer yazılar için blog arşivimizi kullanabilirsiniz.

Son Yorumlar

Yararlı Linkler