· Kaynaklarda tam adı
Muhammed b. Ömer
b. el-Huseyn b.
Ali el-Kuraşî et-Teymî
el-Bekrî etTaberistânî olarak geçer.
Fahruddîn onun lakabıdır.
Kendisine allâme ve şeyhulislam
da denmiştir. Soyunun
Kureyş’e dayandığı söylenir.Fahruddin er-Râzî’nin
babası Hatîbu’r-Rey adıyla
anılan Ziyauddîn Ömer büyük bir
alimdir.
·
Üstün zekası, güçlü
hafızası, etkili hitabeti olan Râzî, kelam, fıkıh usûlü, tefsîr, Arap
dili, felsefe, mantık,
astronomi, tıp ve
matematik gibi alanlarda uzmanlaşmış
ve eserler vermiştir.
Râzî, Mutezilî, Kerrâmî
ve Batınî akımlarla fikrî mücadele içinde olmuştur.
·
Râzî, itikatta
Eş’arî ve fıkıhta
Şafiî’dir. Ancak zaman
zaman Eş’arî kelamını ve Şafiî’nin
bazı görüşlerini eleştirmiştir. Râzî’nin felsefî kelam yöntemini geliştirdiği
söylenir. Onun en çok
öne çıkan yanı kelamcılığıdır.
·
Râzî’nin tefsîrinin adı
Mefatihu’l-Gayb olmakla birlikte etTefsîru’l-Kebîr adıyla da anılır. Râzî,
Kur’an tefsîrini, aklî ilkeler ışığında Kur’an’a yönelecek eleştirileri
cevaplandırmak ve çürütmek için yazdığını belirtir. Râzî’nin, tefsîrini
hayatının son on yılında yazmış olduğu söylenebilir.
·
Mefatihu’l-Gayb’ın kaynaklarının
başında İbn Abbâs’ın
tefsîr ve te’villeri gelir. Razi, İbn Abbâs’ın dışında
Ubeyy b. Ka’b, İbn Mes’ûd, Hz. Ömer
ve Hz. Âişe’den
de görüşlere yer verir.
Râzî, tabiûn müfessirlerinden de
yararlanmıştır. Taberî’nin Câmiu’l-Beyân’ı
Razi tefsirinin en önemli
rivayet kaynaklarından biridir.
Kelime tahlillerinde ezZeccâc ve el-Ferrâ’dan yararlanır. Dille
ilgili önemli kaynaklarından biri el-Kaffâl’dır. Râzî,
el-Gazzâlî’nin eserlerinden bilgilere
ve görüşlere yer verir. Dilbilimsel tahliller,
ayetler arasındaki uyum Konularında Ebû Muslim el-İsfahânî (ö.322/934) dan
yararlanmıştır.
·
Râzî, Mukatil
b. Suleyman (ö.150/767),
İbn Kuteybe (ö.276/889), Kâdî
Abdulcebbâr (ö.303/905),İbn Arefe
(ö.323/935) İbn Fûrek
(ö.406/1015), Ebu İshak
es-Sa’lebî (ö.427/1035) ve
el-Vâhidî (ö.468/1075) ,
ez-Zemahşerî(ö.538/1143)ve Ebu Bekr el-Esam gibi alimlerden de yararlanmıştır.
·
Râzî ayetleri
tefsîr ederken mes’ele, bâb, nev’, hucce, kavl, hukm gibi adlandırmalarla başlıklandırmalar yapar.
Böylece okuyucuyu sistemli bir anlatımla buluşturur.
·
Râzî, tefsîrinde kıratlara
da yer verir. Şazz kıraatlere itibar etmez; mütevatir kıraatleri hüccet olarak
görür. Nahivcilerin okuma biçimleri yerine kurrâdan tevatüren nakledilen
okuyuşları tercih eder. Bazen kıraat farklılıklarına aklî izahlar getirir.
·
Râzî, tefsîrinde sahabe ve
tabiûn müfessirlerinden Kur’an tefsîrine ilişkin bilgi, açıklama ve görüşleri
nakleder. Bunların başında sebeb-i nüzul rivayetleri gelir. Bazı ayetlerin
birden çok iniş sebebine de yer verir. Aklî ve tarihî bir çelişki veya ayetin
nazmı ile bir uyumsuzluk olduğu kanaati uyandığında nüzul sebebini terk eder.
Đsrailî haberlere olumlu bakmasa da bazı durumlarda bu tür bilgileri de
kullanır.
·
Râzî ayet
ve sureler arasındaki
münasebete önem verir. Ayetleri, başka
ayetlerle açıklamaya özen gösterir.
Hadislere de tefsîrinde
yer verir. Sarf ve
nahiv açısından ayetleri
ayrıntılı olarak irdeler ve şiirleri de delil olarak kullanır. Kelâmî
açıklama ve tartışmalara
tefsîrinde yoğun olarak
yer verir.
·
Râzî, zaman zaman işarî
te’villere de başvurur ve tefsîrinde fen bilimleri ve
özellikle astronomiden yararlanarak
açıklamalar yapar. Tıp alanında uzman olduğu için bazı ayetlerde
tıbbî açıklamalara başvurur. Râzî, her dirayet tefsîrinde olduğu gibi fıkhî
yorumlamalar yapar. Şafiî olduğu
için genellikle Hanefî
mezhebinin görüşlerini eleştirir.
·
Kâdî Beydâvî,
Ebussuûd, İsmail Hakkı
Bursevî, Âlûsî, Muhammed Abduh ve Elmalılı Hamdi Yazır gibi alimler Razi
tefsirinden etkilenmişlerdir. Subkî
“Onun tefsîri, tefsîrle
birlikte her şeyi ihtiva
eder.” diyerek Râzî’yi İbn
Teymiyye ve Ebu
Hayyân el-Endelusî ‘ye karşı
savunmuştur. Kaynak: Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları Tefsir Metinleri -II Editör Prof. Dr. Salih Akdemir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Fayda vermeyen ilimden Allah'a sığınırım. “Allah'ım; bana öğrettiklerinle beni faydalandır, bana fayda sağlayacak ilimleri öğret ve ilmimi ziyadeleştir."
İlim; amel etmek ve başkalarıyla paylaşmak içindir. Niyetimiz hayır, akıbetimiz hayır olur inşallah. Dua eder, dualarınızı beklerim...