Bir
problemin çözümüne dair işlem basamakları oluşturulabiliyorsa, o
problem
çözülmüş demektir. Herhangi bir programlama dilinde, işlem basamaklarını
bilgisayarın anlayabileceği şekle dönüştürme yardımıyla problem çözüm
işlemi başlamış olur. Bu dönüştürme işlemini kolaylaştırmak için, işlem
basamaklarımızı oluştururken
bilgisayar diline yakın bir dille yazmak önemlidir.
Öyle ki; bilgisayara verilecek iki sayıyı toplayıp, sonucu ekrana
yazacak bir program için
oluşturulan işlem basamakları,
1. Sayıları oku
2. Sayıların toplamlarını hesapla
3. Toplamlarını ekrana yaz
şeklinde olduğunda, bu işlem basamaklarını herhangi bir programlama dilini
kullanarak bilgisayara aktarmak, yeterli değişken kullanımı olmadığında daha zor olacaktır.
Aynı işlem basamakları aşağıdaki gibi yazıldığında programlama açısından daha kolay bir durum verir.
1. Başla
2. A sayısını oku
3. B sayısını oku
4. C = A + B
5. C sayısını yaz (ekrana yaz)
6. Dur
Örneğin bir pozitif tamsayının 5 ile tam bölünüp bölünmediği belirlemek için aşağıdaki gibi bir adımlama yapılabilir.
1. Başla
2. Pozitif bir tamsayı gir
3. sayının birler basamağını bul b=x%10
4. eğer b=5 veya b=0 ise "x, 5 ile tam bölünür" değilse "x , 5 ile tam bölünmez"
5. bitir
Aşağıda
bazı benzer algoritma örnekleri sunulmuştur. Bu algoritmalara uygun
akış diyagramları da akış diyagramı sembolleri kullanılarak
yapılabilir.
İki Sayının Toplamını Veren Algoritma Örneği
1.Başla
2.Birinci Sayıyı Gir
3.İkinci Sayıyı Gir
4.İki Sayıyı Topla
5.Toplam değerini yaz
6.Bitir
İki Sayının Ortalamasını Veren Algoritma
1.Başla
2.X değerini gir
3.Y değerini gir
4.Toplam = X+Y
5.Ortalama = Toplam / 2
6.Ort değerini yaz
7.Bitir
Girilen bir sayının pozitif mi negatif mi olduğunu ekrana yazdıran algoritma
1. Başla
2. Sayıyı gir (sayı)
3. Eğer sayı = 0 ise Adım 2’ye geri dön
4. Eğer sayı < 0 ise ekrana, “girilen sayı negatiftir” yaz ve Adım 6’ya git
5. Eğer sayı > 0 ise ekrana, “girilen sayı pozitiftir” yaz
6. Bitir
Girilen bir sayının mutlak değerini hesaplayan algoritma
1. başla
2. bir sayısı gir (a)
3. eğer a<0 ise a=a*(-1)
4. a yaz
5.Bitir
Girilen iki sayıdan hangisinin daha küçük olduğunu ekrana yazdıran algoritma
1. Başla
2. Birinci sayıyı gir (a)
3. İkinci sayıyı gir (b)
4. Eğer a < b ise ekrana “Birinci sayı daha küçüktür” yaz
5. Eğer a < b değil ise ekrana “İkinci sayı daha küçüktür” yaz
6. Bitir
Bir sayının karesini hesaplayan algoritma
1.başla
2. “karesini alacagin sayıyı gir” (a)
3. sonuc=a*a
4. sonucu yaz “girdigin sayinin karesi:”+sonuc
5.bitir
Vize notunun %40’unu final notunun %60’ını alan bir algoritma
1. Başla
2. Vize notunu gir (vize)
3. Final notunu gir (final)
4. Vize notunun %40’unu, final notunun %60’ını al puan değişkenine ata
(puan= 0.4*vize + 0.6*final)
5. Puan değişkenini ekrana yaz
6. Bitir
Bir üçgenin hipotenüs uzunluğunu bulan algoritma
1. Başla
2. Birinci dik kenarı (a) gir
3. ikinci dik kenarı (b) gir
4. hipotenüsü bul c=(a^2+b^2)^(1/2)
5. hipotenüs yaz (c)
6. Bitir
Bir kenar uzunluğu ve o kenara ait yüksekliği girilen üçgenin alanını hesaplayan algoritma
1. Başla
2. Kenar uzunluğunu (a) gir
3. Yüksekliği (h) gir
4. Kenar uzunluğu ile yüksekliği çarpıp 2’ye böl ve sonucu alan (S) değişkenine ata
(S=a*h/2)
(S=a*h/2)
5. Alan değişkenini (S) ekrana yaz
6. Bitir
Kısa ve uzun kenarı girilen dikdörtgenin alanını ve çevresini hesaplama algoritması
1.başla
2. kısa kenarı gir (a)
3. uzun kenarı gir (b)
4. çevreyi hesapla cevre=2*(a+b)
5.alan hesapla alan=a*b
6. çevre ve alanı yaz
7.bitir
Yarıçapı girilen dairenin çevresini ve alanını hesaplayan algoritma
1. Başla
2. Dairenin yarıçapını gir (r)
3. Pi sayısını π olarak al
4. Pi sayısı ile yarıçapı çarpıp iki katını al ve çevre değişkenine ata (cevre = 2*π*r)
5. Pi sayısı ile yarıçapın karesini çarp ve alan değişkenine ata (alan = π*r*r)
6. Çevre ve alan değişkenlerini ekrana yaz
7. Bitir
Yarıçapı girilen kürenin hacmini hesaplayan algoritma
1.başla
2. Küre yarıçapını gir (r)
3. hacim=(4*π*r^3)/3
4. hacim yaz
5. bitir
1-20 arasında ki tamsayıların toplamını bulan algoritma
1.başla
2.sayac=0 toplam=0
3.sayac=sayac+1
4.eger = sayac=>20 ise toplam=toplam+sayac
5. yaz “1-20 arası sayilarin toplamı=”, toplam
6. bitir
1 ve 200 arasında çift sayıların toplamını bulan algoritma
1.başla
2.sayac=2, toplam=0
3.toplam=toplam+sayac
4.sayac=sayac+2
5.eger sayac<=200 ise 3.adıma git
6. yaz “1-200 arasi cift sayilarin toplami=”, toplam
7.bitir
Ürün fiyatını KDV Ekleme algoritması
1. Başla
2. ürün fiyatını gir (fiyat)
3. KDV hesapla kdv =fiyat*18/100
4. Ürünün KDV eklenmiş fiyatını yaz (fiyat+kdv)
5. bitir
İsmi 100 kere yazdıran algoritma
1.başla
2.sayac=0
3. İsim gir “Kadir”, sayac
4.sayac=sayac+1
5.eger sayac<101 ise adım 3'e git
6.bitir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Fayda vermeyen ilimden Allah'a sığınırım. “Allah'ım; bana öğrettiklerinle beni faydalandır, bana fayda sağlayacak ilimleri öğret ve ilmimi ziyadeleştir."
İlim; amel etmek ve başkalarıyla paylaşmak içindir. Niyetimiz hayır, akıbetimiz hayır olur inşallah. Dua eder, dualarınızı beklerim...