İstatistiksel araştırma sürecinde belli bir soru etrafında toplanan veriler, düzenlenerek analize hazır hâle getirilir. Veri toplama planı yapma ve verileri analize hazır hâle getirme süreci, oluşturulan istatistiksel araştırma sorularına göre yapılmalıdır. Toplanan veriler analiz edildikten sonra bulguların yorumlanması ve gösterilmesi (sunumu) aşamasına geçilir. Verilerin gösteriminde çizgi, sütun, daire, kutu, serpme, histogram ve nokta dağılımı gibi grafikler kullanılır.
Sütun grafiği: kesikli veriler için kullanılan hızlı yorumlamaya müsait bir grafik türüdür. Çizgi grafiği sürekli verilerde kullanılır. Çok fazla verinin bulunduğu durumlarda daha sık tercih edilir.
Histogram: Veri görselleştirmede kullanılan histogram, bir veri grubundaki verilerin belirli sayıda gruplara ayrılarak her gruptaki veri adedinin bir sütunla gösterildiği grafiklerdir. Sütun grafiğinden farklı olarak sütunlar arasında boşluklar bulunmaz. Histogramın kaç sütundan oluşacağı grup sayısı ile ifade edilir. Her sütundaki verilerin grup genişliği bulunurken açıklık, grup sayısına bölünür. Bulunan değerden sonraki tam sayı, grup genişliğini verir.
Örnek: Matematik dersinden bir sınıftaki 15 öğrencinin aldığı puanlar aşağıda verilmiştir: Bu puanlara göre 5 gruptan oluşan bir histogram grafiği çizelim. (Şekil 1)
3,22,28,30,35,45,55,58,62,70,70,75,79,89,100
Puanlar |
Sayı |
|
1≤x≤20 |
1 |
Grup Adedi:5 En düşük puan:3 En yüksek Puan:100 Açıklık: 100-3=97 Grup Genişliği: 97/5=19,4≈20 |
21≤x≤40 |
4 |
|
41≤x≤60 |
3 |
|
61≤x≤80 |
5 |
|
81≤x≤100 |
2 |
Daire grafiğinde veriler daire içine dairenin merkez açısıyla orantılı olarak yerleştirilir. Tüm dairenin merkez açısı 360o olduğundan verilerin toplamı %100 lük pay, orantı yardımıyla her bir veriye merkez açıya göre dağıtılır.
Örnek: Bir şehirdeki tarım ürünlerinin yıllık üretim tonları tablo olarak verilmiştir. Bu tablodaki verilere göre daire grafiğini oluşturalım. (Şekil 2)
Üretim (ton) |
Merkez Açı o |
Yüzde % |
|
Buğday |
480 |
120o |
≈33,4 |
Arpa |
360 |
90o |
25 |
Pancar |
280 |
70o |
≈19,4 |
Mısır |
200 |
50o |
≈13,8 |
Yulaf |
120 |
30o |
≈8,4 |
Toplam |
1440 |
360o |
%100 |
Kutu Grafiği: Bir dağılımın alt uç (minimum) değer, alt çeyrek değer (Ç1 veya %25’lik dilim), ortanca (Ç2 veya %50’lik dilim), üst çeyrek değer (Ç3 veya %75’lik dilim) ve üst uç (maksimum) değerden oluşan beş sayılı özetinin görselleştirilmesi için kullanılan grafik türüdür.
Kutu grafiği çizilirken şu adımlara dikkat edilir: I. Veri grubunu içine alan bir sayı doğrusu çizilir. II. En küçük ve en büyük değerler kutu grafiğinin uç noktaları olarak işaretlenir. III. Alt ve üst çeyrekler kutunun kenarları olarak alınır. IV. Ortanca kutunun içinde belirtilir. (Şekil 3)
Serpme Grafiği: İki farklı değişken arasındaki ilişkiyi vurgulamak için kullanılır. İki değişken arasındaki ilişkiyi göstermek için serpme grafiği kullanılır. Serpme grafikleri 3 şekilde yorumlanır. Pozitif Yönlü İlişki: Değişkenlerden biri artarken diğeri de artıyorsa bu iki değişken arasında pozitif yönlü ilişki vardır. Negatif Yönlü İlişki: Değişkenlerden biri artarken diğeri de azalıyorsa bu değişkenler arasında negatif yönlü ilişki vardır. İlişkisiz: Değişkenler arasında artma veya azalma ilişkisi yoksa değişkenler ilişkisizdir.
Örnek: Bir ürünün farklı mağazalara göre fiyatları aşağıdaki gibi listelenmiştir. Buna göre bu listeye göre serpme grafiğini oluşturalım. (Şekil 4)
|
Fiyat |
Mağaza 1 |
4800 |
Mağaza 2 |
3600 |
Mağaza 3 |
2800 |
Mağaza 4 |
2000 |
Mağaza 5 |
1200 |
Mağaza 6 |
1200 |
Mağaza 7 |
2500 |
Mağaza 8 |
2900 |
Mağaza 9 |
3000 |
Mağaza 10 |
2500 |
Mağaza 11 |
4000 |
Mağaza 12 |
6000 |
Mağaza 13 |
5000 |
Mağaza 14 |
1500 |
Mağaza 15 |
2500 |
Balık kılçığı diyagramı, bir etki veya problem için birçok olası sebebi tanımlamak için kullanılır. Bir problem karşısında beyin fırtınası oturumunda görüşler sıradanlaşıp monoton hale geldiğinde veya sorunun kaynaklandığı olası nedenleri etkili bir şekilde belirlemek için kullanılabilir. Balık kılçığı diyagramı fikirleri hızlı bir şekilde ilgili kategoriler içerisinde sınıflandırır. Takım üyelerinin sebepler arasındaki ilişkiyi kolayca görebilmelerine avantaj sağlar.
Fayda vermeyen ilimden Allah'a sığınırım. “Allah'ım; bana öğrettiklerinle beni faydalandır, bana fayda sağlayacak ilimleri öğret ve ilmimi ziyadeleştir."
İlim; amel etmek ve başkalarıyla paylaşmak içindir. Niyetimiz hayır, akıbetimiz hayır olur inşallah. Dua eder, dualarınızı beklerim...