Doğruların birbirine göre durumları

Etiketler :

Doğru tanımsız bir terimdir. Doğru, noktalardan oluşan, birbiri ardınca sıralanmış sonsuz noktaların kümesi olarak ifade edilebilir. Doğrular ya küçük harflerle ya da üzerinde bulunan iki nokta ile gösterilir. 

Doğrusal (doğrudaş) Noktalar: Aynı doğru üzerinde bulunan noktalardır. Doğru Parçası; Bir doğru üzerindeki herhangi iki nokta ve bu noktalar arasında kalan tüm noktalar kümesidir.

İki Doğrunun aynı düzlem içinde birbirine göre 3 farklı durumda bulanabilir. 1) Paralel olma durumu; Aynı düzlemde olup kesişmeyen doğrulara "paralel doğrular" denir. Birbirine paralel olan doğruların kesişim kümesi boş kümedir. 2) Kesişme durumu; İki doğrunun yalnız bir ortak noktası varsa bu doğrulara "kesişen doğrular" denir. Kesişen doğruların kesişim kğmesi sadece tek noktadan oluşur. 3) Çakışık olma durumu; En az ikişer noktası ortak olan doğrulara "çakışık doğrular" denir. Çakışık doğruların kesişim kümesi, sonsuz elemanlı bir kümedir.

Doğruların aynı düzlemde üç farklı durumunun haricinde, aynı düzlemde yer almayan doğrular da bulunabilir. Bu şekilde aynı düzlemde olmayıp farklı düzlemlerde bulunan doğrular aykırı doğrulardır. Aykırı olma durumu; Farklı düzlemlerde olup kesişmeyen doğrulara "aykırı doğrular" denir. 

Kapalı doğru denklemleri verilen doğruların birbirine göre durumları incelenirken, doğruların taşıyıcı vektörlerinin (yani x ve y değişkenlerinin katsayılarının) birbirine oranlarına bakılır. Eğer bu oranlar birbirine tümüyle eşit ise bu doğrular birbirine çakışık olur. Doğru denklemlerinde x ve y katsayılarının oranları birbirine eşit değilse, bu durumda bu doğrular birbiriyle tek noktada kesişir. Bu doğruların kesişim noktası, doğru denklemlerinin yok etme metodu ile ortak çözümünden bulunur.

Vektörler yardımıyla doğruların birbirine göre durumları incelenebilir. Bir doğrunun doğrultusuna dik olan vektöre, doğrunun "normal vektörü" denir.
Normalleri lineer bağımlı olan iki doğru, paralel ya da çakışıktır. (Bkz. Vektörlerde Lineer Bağımlılık) Normalleri dik olan iki doğru birbirine diktir.İki doğrunun normal vektörlerinin iç çarpımı pozitif ise bu vektörler arasındaki açı doğrular arasındaki açıya eştir. (Bkz. Vektörlerde İççarpım)

0 yorum:

Fayda vermeyen ilimden Allah'a sığınırım. “Allah'ım; bana öğrettiklerinle beni faydalandır, bana fayda sağlayacak ilimleri öğret ve ilmimi ziyadeleştir."

İlim; amel etmek ve başkalarıyla paylaşmak içindir. Niyetimiz hayır, akıbetimiz hayır olur inşallah. Dua eder, dualarınızı beklerim...

En Çok Okunan Yazılar

Aşağıdaki Yazılar İlginizi Çekebilir!!!

  • Cahit Arf Hayatı04.01.2010 - 0 Yorum Cahit Arf; (D. 11 Ekim 1910, Kayalar / Selanik – Ö. 26 Aralık 1997, İstanbul) dünya çapında ünlü bir matematikçi ve fizikçidir. Henüz iki yaşında iken, Selanik’in Balkan Savaşı sırasında Yunan ordusunun denetimine girmesi üzerine, ailesi İstanbul’a yerleşti. İstanbul'da dört yaşındayken okula…
  • Hatemül Enbiya Peygamber Efendimiz-108.04.2011 - 0 Yorum (Allahü Teâlâ’ya yarattığı tüm varlıkların hudutsuzluğunca hamd olsun! Onun sevgili Resûlü, Muhammed aleyhisselâma yer ve gök varlıkları adedince salât ve selâm olsun! En güzel makamlar da O’nun temiz Ehl-i beytine ve güzide Ashâbının hepsinin üzerine olsun!) Rasül-ü Ekrem Efendimizi…
  • Menelaus Teoreminin İspatı22.05.2013 - 2 Yorum İskenderiyeli Menelaus (MS.70 – 140), matematikçi ve gökbilimcidir. Yaşamı hakkında çok az bilgi bulunan Menelaus'un hayatını İskenderiye'de geçirdiği çocukluk yıllarının ardından Roma'ya taşındığı tahmin edilmektedir. İskenderiyeli Pappus ve Proclus tarafından İskenderiyeli Menelaus adıyla…
  • Belirli ve Belirsiz Adaklar18.06.2010 - 0 Yorum   Belirli ve Belirsiz, Mutlak ve Muallak Adaklar     236- "Nezrim olsun, yarın oruç tutayım" gibi bir adak, muayyen (belirlenmiş) bir adaktır. "Nezrim olsun, bir gün oruç tutayım" denilmesi de gayrimuayyen (belirlenmemiş) bir nezirdir. Bunlar, aynı zamanda bir şarta bağlı…
  • Niçin matematik Öğreniyoruz19.11.2008 - 0 Yorum Matematiğin amacı; İnsanların doğuştan getirdiği düşünme kabiliyetini geliştirmektir. Bu gelişmeyi sağlamak için, bizlere bir kısım bilgiler kazandırarak karşılaşacağımız olay ve problemlerde inceleme, araştırma ve karşılaştırmalar yaptırarak, düzenli ve dikkatli olmamızı, mantıklı düşünmemizi…
  • Temel İşlem Etkinlikleri (PDF)03.09.2023 - 0 YorumMatematikteki dört temel işlem toplama, çıkarma, çarpma ve bölmedir. Bu işlem becerisinin iyi derecede olması, diğer konuların da rahatlıkla öğrenilmesine zemin hazırlayacaktır. Bu nedenle ortaokul veya lise eğitimine yeni başlayan tüm öğrencilerin, geçmiş öğrenim dönemlerine ait toplama, çıkarma,…
  • Ders Anlatım Föyleri-Üçgende Kenarortay16.11.2014 - 0 YorumÜçgende "kenarortay" konusu örnek ders anlatım föyü çeşitli ders kitaplarından yararlanılarak hazırlanmış olup, azami iki ders saati içersinde bitirilecek şekilde uygulanmalıdır.Öğretmenlere ders anlatımında yararlı olması amacıyla kullanıma sunulmuştur. Başka bir amaç için kullanılamaz.PDF…