Ortaöğretim Matematik Dersi Öğretim Programı ünite ve konu kavramı yerine çeşitli "temalar" etrafında çerçevelenrek sunulmuştur. Bu kapsamda 9.sınıfta 7 tema, 10.sınıfta 7 tema, 11. sınıfta 3 tema, 12.sınıfta 5 tema olacak şekilde hazırlanmıştır.
Hazırlık
sınıfı bulunan okullarda matematik öğretim programında "Nicelikler ve
değişimler, mantıksal çıkarım, algoritma ve bilişim, geometrik şekiller,
istatistiksel araştırma süreci" temalarına yer verilmiştir. Bu sınıf
düzeyinde yüzdelik olarak en fazla ağırlık, "geometrik şekiller %30 ve
algoritma ve bilişim %24" temasına verilmiştir.
9.sınıf matematik öğretim programında "sayılar, nicelikler ve değişimler, geometrik şekiller, eşlik ve benzerlik, algoritma ve bilişim, istatistiksel araştırma süreci veriden olasılığa" temaları yanında, okul düzeyine göre planlamanın yapılacağı %5 lik bir tema oluşturmaya da izin verilmiştir. 9.sınıf düzeyinde yüzdelik olarak en fazla ağırlık, "sayılar %17, nicelikler %17, eşlik ve benzerlik %17 temasına verilmiştir.
10.sınıf matematik öğretim programında "geometrik şekiller, istatistiksel araştırma süreci, sayılar, nicelikler ve değişimler, sayma- algoritma ve bilişim, analitik inceleme ve veriden olasılığa" temaları yanında, okul düzeyine göre planlamanın yapılacağı %5 lik bir tema oluşturmaya da izin verilmiştir. 10.sınıf düzeyinde yüzdelik olarak en fazla ağırlık, "nicelikler ve değişimler" %25 temasına verilmiştir.
11.sınıf matematik öğretim programında "istatistiksel araştırma süreci, geometrik şekiller, nicelikler ve değişimler" temaları yanında, okul düzeyine göre planlamanın yapılacağı %5 lik bir tema oluşturmaya da izin verilmiştir. 11.sınıf düzeyinde yüzdelik olarak en fazla ağırlık, "nicelikler ve değişimler" %51 (17*3=51)" temasına verilmiştir.
12.sınıf matematik öğretim programında "nicelikler ve değişimler, geometrik şekiller, geometrik cisimler, değişimin matematiği ve hazır veriler üzerinde çalışma" temaları yanında, okul düzeyine göre planlamanın yapılacağı %5 lik bir tema oluşturmaya da izin verilmiştir. 12.sınıf düzeyinde yüzdelik olarak en fazla ağırlık, "değişimin matematiği" %39 (13*3=39)" temasına verilmiştir.
Tema öğrenme çıktıları ve süreç bileşenleri
MAT.H.1.1. Doğrusal ilişkiler içeren problemlerin çözümlerinde matematiksel araç ve teknolojilerden yararlanabilme
MAT.H.2.1. Mantıksal çıkarım gerektiren problemleri çözebilme
MAT.H.3.1. Sonlu sayı örüntülerine yönelik tümevarımsal akıl yürütebilme
MAT.H.3.2. Şifreli metinleri çözebilmek için tümevarımsal akıl yürütebilme
MAT.H.3.3. Şifreli metinler oluşturabilmek için analojik akıl yürütebilme
MAT.H.4.1. Farklı geometrik kavram ve şekillerin inşa çalışmalarında matematiksel araç ve teknolojilerden yararlanabilme
MAT.H.4.2. Matematiksel araç ve teknolojilerden yararlanılarak inşa edilen bazı özel dörtgenlerin (yamuk, paralelkenar, dikdörtgen, eşkenar dörtgen, kare) özellikleri ile ilgili çıkarım yapabilme
MAT.H.4.3. Fraktalları çözümleyebilme
MAT.H.4.4.Geometrik şekiller kullanılarak oluşturulan süslemeleri çözümleyebilme
MAT.H.4.5. Geometrik şekillerden kaplamalar sentezleyebilme
MAT.H.5.1. Başkaları tarafından oluşturulan istatistiksel sonuç veya yorumları tartışabilme
MAT.9.1.1. Gerçek sayıların üslü ve köklü gösterimleriyle yapılan işlemlere dair muhakeme yapabilme
MAT.9.1.2. Gerçek sayı aralıklarının gösteriminde ve aralıklarla ilgili işlemlerde küme sembol ve işlemlerinden yararlanabilme
MAT.9.1.3. Farklı sayı kümelerinin özellikleri hakkında muhakeme yapabilme
MAT.9.1.4. Gerçek sayıların işlem özelliklerini cebirsel olarak ifade etmede analojik akıl yürütebilme
MAT.9.2.1. Gerçek sayılarda f(x) = x şeklinde tanımlı doğrusal referans fonksiyonun nitel özellikleri ile bu fonksiyondan türetilen g(x) = a ∙ f(x ± r) ± k, (a, r, k ∈ ℝ, a≠0) doğrusal fonksiyonların nitel özelliklerine ilişkin matematiksel muhakeme yapabilme
MAT.9.2.2. Gerçek sayılarda f(x) = ± |ax ± b| ± c (a, b, c ∈ℝ, a ≠ 0) şeklinde tanımlı mutlak değer fonksiyonlarının nitel özelliklerini incelemek için doğrusal fonksiyonlara bağlı analojik akıl yürütebilme
MAT.9.2.3. Doğrusal fonksiyonlarla ifade edilebilen denklem ve eşitsizlikler içeren problem çözebilme
MAT.9.3.1. Algoritma temelli yaklaşımlarla problem çözebilme
MAT.9.3.2. Algoritmik yapılar içerisindeki mantık bağlaçlarını ve niceleyicileri çözümleyebilme
MAT.9.3.3.
Mantık bağlaçları ve niceleyicilerin algoritmalarda kullanımına yönelik
edindiği deneyimi farklı matematiksel görev ve problemlere yansıtabilme
MAT.9.4.1. Üçgende açı ve kenarla ilgili özellikleri, üçgenin açı ve kenarları arasındaki ilişkileri doğrulayabilme veya ispatlayabilme
MAT.9.5.1. Geometrik dönüşümlerle ilgili çıkarım yapabilme
MAT.9.5.2. İki üçgenin eş veya benzer olması için gerekli olan asgari koşullarla ilgili çıkarım yapabilme
MAT.9.5.3. Bir üçgenden hareketle ona benzer üçgenler oluşturma ile ilgili yansıtma yapabilme
MAT.9.5.4. Tales, Öklid ve Pisagor teoremlerini ispatlayabilme
MAT.9.5.5. Eşlik ve benzerlikle ilgili çıkarım ve teoremleri içeren problemleri çözebilme
MAT.9.6.1. Tek nicel değişkenli veri dağılımları ile çalışabilme ve tek nicel değişken içeren veriye dayalı karar verebilme
MAT.9.6.2. Başkaları tarafından oluşturulan tek nicel değişkenli veri dağılımlarına ilişkin istatistiksel sonuç veya yorumları tartışabilme
MAT.9.7.1. Olayların olasılığını gözleme dayalı tahmin edebilme
MAT.9.7.2. Olayların olasılığına ilişkin tümevarımsal akıl yürütebilme
MAT.10.1.1. Bir doğal sayı ile asal çarpanları ve bölenleri arasındaki ilişkilere dair çıkarım yapabilme
MAT.10.1.2. Birden çok doğal sayının ortak bölenleriyle bunların en büyüğü ve ortak katlarıyla bunların en küçüğü arasındaki ilişkilere dair muhakeme yapabilme
MAT.10.1.3. Bir doğal sayının belirli doğal sayılara bölümünden kalanlarına dair muhakeme yapabilme
MAT.10.2.1. Gerçek sayılarda fonksiyon olma şartları ile gerçek sayılarda tanımlı fonksiyonların nitel özelliklerini matematiksel temsillerle değerlendirebilme
MAT.10.2.2. Gerçek sayılarda f(x) =x2 şeklinde tanımlı karesel referans fonksiyonun nitel özellikleri ile bu fonksiyondan türetilen (g(x) = a ∙ f(x ± r) ± k (a, r, k ∈ ℝ, a ≠ 0)) karesel fonksiyonların nitel özelliklerine ilişkin matematiksel muhakeme yapabilme
MAT.10.2.3. Gerçek sayılarda f(x) = √x (x ≥ 0) şeklinde tanımlı karekök referans fonksiyonun nitel özellikleri ile bu fonksiyondan türetilen (g(x) = a ∙ f(x ± r) ± k (a, r, k ∈ ℝ, a ≠ 0)) karekök fonksiyonlarının nitel özelliklerine ilişkin matematiksel muhakeme yapabilme
MAT.10.2.4. Gerçek sayılarda f(x) = 1/x (x ≠ 0) şeklinde tanımlı rasyonel referans fonksiyonun nitel özellikleri ile bu fonksiyondan türetilen (g(x) = a ∙ f(x ± r) ± k (a, r, k ∈ ℝ, a ≠ 0)) rasyonel fonksiyonların nitel özelliklerine ilişkin matematiksel muhakeme yapabilme
MAT.10.2.5. Doğrusal, karesel, karekök ve rasyonel referans fonksiyonlar ile bu fonksiyonlardan türetilebilen fonksiyonların ters fonksiyonlarına dair çıkarım yapabilme
MAT.10.2.6. Doğrusal, karesel, karekök, rasyonel referans fonksiyonlar ve bunlardan türetilen fonksiyonlarla ifade edilebilen denklem ve eşitsizlikler içeren problemleri çözebilme
MAT.10.3.1. Sayma stratejileri kullanarak problem çözebilme
MAT.10.3.2. Cebirsel ve fonksiyonel işlemleri algoritmik bir dille yapılandırabilme
MAT.10.4.1. Dik üçgende trigonometrik oranlara (sinüs, kosinüs, tanjant, kotanjant) ve trigonometrik özdeşliklere ilişkin çıkarım yapabilme
MAT.10.4.2. Üçgenin yardımcı elemanlarının özellikleri ile ilgili çıkarım yapabilme
MAT.10.4.3. Üçgenin bir kenarı ve o kenara ait yüksekliğinin değişimine bağlı olarak alanının değişimine ilişkin çıkarım yapabilme
MAT.10.4.4. Sinüs ve kosinüs teoremlerini doğrulayabilme veya ispatlayabilme
MAT.10.5.1. Dik koordinat sisteminde iki nokta arasındaki uzaklık ve bir doğru parçasını belli oranda bölen noktanın koordinatlarıyla ilgili çıkarım yapabilme
MAT.10.5.2. Dik koordinat sistemini doğrunun özelliklerini incelemek ve doğru ile ilgili problemleri çözebilmek için uygun bir temsil aracı olarak kullanabilme
MAT.10.6.1. İki kategorik değişkenli veri ile çalışabilme ve iki kategorik değişken arasındaki ilişkililiğe dayalı karar verebilme
MAT.10.6.2. Başkaları tarafından oluşturulan iki kategorik değişkenli verilerin ilişkililiğine dayalı istatistiksel sonuç veya yorumları tartışabilme
MAT.10.7.1. Koşullu olasılık ile çıkarım yapabilme
MAT.10.7.2. Bir olayın gerçekleşmesinin diğer bir olayın meydana gelmesine bağlı olduğu durumların olasılığını mevcut bilgiye/veriye dayalı tahmin edebilme
MAT.11.1.1. f (x) = sinx (x ∈ ℝ), f (x) = cosx (x ∈ ℝ), f (x) = tanx (x ∈ ℝ, x ≠ π/2 + kπ, k ∈ ℤ ) ve f (x) = cotx (x ∈ ℝ, x ≠ kπ, k ∈ ℤ) şeklinde tanımlı trigonometrik referans fonksiyonların nitel özellikleri ile bu fonksiyonlardan türetilen [g(x) = k ∙ f (mx ± r) ± s (k, m, r, s ∈ ℝ, k ≠ 0, m ≠ 0)] trigonometrik fonksiyonların nitel özelliklerine ilişkin matematiksel muhakeme yapabilme
MAT.11.1.2. Trigonometrik fonksiyonlarla ifade edilebilen denklemleri içeren problemleri çözebilme
MAT.11.1.3. Gerçek sayılarda f(x) =ax (a > 0, a ≠ 1) şeklinde tanımlı üstel referans fonksiyonun nitel özellikleri ile bu fonksiyondan türetilen [g(x) = k ∙ f (mx ± r) ± s (k, m, r, s ∈ ℝ, k ≠ 0, m ≠ 0)] üstel fonksiyonların nitel özelliklerine ilişkin matematiksel muhakeme yapabilme
MAT.11.1.4. Üstel fonksiyonların ters fonksiyonlarını inceleyerek logaritmik fonksiyona dair çıkarım yapabilme
MAT.11.1.5.
f (x) = logax (a > 0, a ≠ 1, x > 0 ) şeklinde tanımlı logaritmik
referans fonksiyonun nitel özellikleri ile bu fonksiyondan türetilen
[g(x) = k ∙ f (mx ± r) ± s (k, m, r, s ∈ ℝ, k ≠ 0, m ≠ 0)] logaritmik
fonksiyonların nitel özelliklerine ilişkin matematiksel muhakeme
yapabilme
MAT.11.1.6. Gerçek yaşam durumlarında üstel ve logaritmik fonksiyonlarla ifade edilen denklem ve eşitsizlikleri içeren problemler çözebilme
MAT.11.1.7. Fonksiyonların bileşkelerine ilişkin muhakeme yapabilme
MAT.11.1.8. Fonksiyonlarda dört işlem özelliklerini yorumlayabilme
MAT.11.2.1.
Üçgenlerde açı, benzerlik ve alan özelliklerinden yola çıkarak
dörtgenlerin açı,kenar, köşegen, simetri ve alan özelliklerine ilişkin
muhakeme yapabilme
MAT.11.2.1.
Üçgenlerde açı, benzerlik ve alan özelliklerinden yola çıkarak
dörtgenlerin açı, kenar, köşegen, simetri ve alan özelliklerine ilişkin
muhakeme yapabilme
MAT.11.2.3. Çokgenleri içbükey veya dışbükey olarak sınıflandırabilme
MAT.11.2.4. Dışbükey çokgenlerin kenar, açı, köşegen, simetri ve alan özelliklerine dair çıkarım yapabilme
MAT.11.2.5. Çokgenlerin kenar, açı, köşegen, simetri ve alan özelliklerini içeren problemler çözebilme
MAT.11.3.1. İki nicel değişkenli veri ile çalışabilme ve iki nicel değişken arasındaki ilişkililiğe dayalı karar verebilme
MAT.11.3.2. Başkaları tarafından oluşturulan iki nicel değişkenli verilerin ilişkililiğine dayalı istatistiksel sonuç veya yorumları tartışabilme
MAT.12.1.1. Aritmetik ve geometrik dizilerin özelliklerine ilişkin muhakeme yapabilme
MAT.12.1.2. Gerçek sayılarda tanımlı fonksiyonlar ile gerçek sayı dizilerini karşılaştırabilme
MAT.12.1.3.
Gerçek sayılarda tanımlı doğrusal ve karesel fonksiyonlar ile polinom
fonksiyonlar arasındaki ilişkiyi ifade etmede analojik akıl yürütebilme
MAT.12.1.4. Gerçek katsayılı tek değişkenli polinom fonksiyonların nitel özelliklerine dair çıkarım yapabilme
MAT.12.1.5. Polinom ve rasyonel fonksiyonlarla ifade edilebilen denklem ve eşitsizlikleri içeren problemleri çözebilme
MAT.12.2.1.
Fonksiyonların belirli bir nokta civarındaki veya sonsuzdaki
davranışını limit kavramını kullanarak grafikler üzerinden
yorumlayabilme
MAT.12.2.2. Cebirsel temsili verilen bir fonksiyonun belirli bir noktadaki veya sonsuzdaki limiti hakkında muhakeme yapabilme
MAT.12.2.3. Bir fonksiyonun bir noktadaki limitinin belirsizlik durumunu yorumlayabilme
MAT.12.2.4. Bir fonksiyonun tanımlı olduğu noktalardaki sürekliliğini yorumlayabilme
MAT.12.2.5. Bir fonksiyonun belirli bir nokta civarındaki değişim oranına ilişkin muhakeme yapabilme
MAT.12.2.6. Fonksiyonların türevinin olmadığı noktalar hakkında çıkarım yapabilme
MAT.12.2.7.
Türevin limit gösteriminden faydalanarak iki fonksiyonun toplamı,
farkı, çarpımı, bölümü ve bileşkesinin türevine ilişkin muhakeme
yapabilme
MAT.12.2.8.
Bir fonksiyonun ve onun türev fonksiyonunun matematiksel temsillerine
ve bunlar arasındaki ilişkilere dair çıkarımlar yapabilme
MAT.12.2.9. Gerçek yaşam durumlarında türevi kullanarak problemler çözebilme
MAT.12.3.1. Çemberle ilişkili elemanları (kesen, kiriş, teğet, çap, yay) çözümleyebilme
MAT.12.3.2. Çemberin açı, kiriş ve teğet özellikleri ile ilgili çıkarım yapabilme
MAT.12.3.3. Çemberin açı, kiriş, teğet özelliklerini ve dairenin alanını kullanarak problem çözme
MAT.12.4.1. Dik prizma ve dik dairesel silindirin elemanlarını çözümleyebilme
MAT.12.4.2.
Dik prizma ile dik dairesel silindirden yararlanarak dik piramit, dik
dairesel koni ve kürenin elemanları, yüzey alanları ve hacimleri
arasındaki ilişkilere dair analojik akıl yürütebilme
MAT.12.4.3. Geometrik cisimlerin elemanları, yüzey alanı ve hacim bağıntılarını içeren problemleri çözebilme
MAT.12.5.1. Toplumsal ve bilimsel durumlara ilişkin hazır veri ile çalışabilme ve hazır veriye dayalı karar verebilme
0 yorum:
Fayda vermeyen ilimden Allah'a sığınırım. “Allah'ım; bana öğrettiklerinle beni faydalandır, bana fayda sağlayacak ilimleri öğret ve ilmimi ziyadeleştir."
İlim; amel etmek ve başkalarıyla paylaşmak içindir. Niyetimiz hayır, akıbetimiz hayır olur inşallah. Dua eder, dualarınızı beklerim...