18- Namazların rekâtlarına gelince: Sabah (2) namazının iki rekât sünneti ve iki rekât farzı vardır.Öğle (10) namazının dört rekât ilk sünneti, dört rekât farzı ve iki rekât son sünneti vardır.İkindi (8) namazının dört rekât önce kılınan sünneti ve dört rekât farzı vardır.Akşam (5) namazının önce kılınan üç rekât farzı ve sonra kılınan iki rekât sünneti vardır.
Yatsı (10+3) namazının dört rekât ilk sünneti, dört rekât farzı ve iki rekât son sünneti vardır.En sonunda ise Vitir namazı kılınır, üç rekâttan ibarettir.
Cuma (10) namazının dört rekât ilk sünneti, iki rekât farzı, dört rekât son sünneti olmak üzere 10 rekatten ibaret farz bir namazdır. Ayrıca bazı ulema nezdinde cuma namazının sıhhatine binaen 4 rekatlik "zuhr ahir" ve iki rekât da "vaktin sünneti" adıyla namazlar da en sona ilave edilir.
Net Fikir » Haziran 2009 Arşivi
Namaz Kavramları ve Rekatleri
Namazla İlgili Bazı Deyimler
6- Salât: Namaz demektir. Çoğulu
"Salâvat"dır. Salât, sözlükte dua manasındadır. Din deyiminde, bildiğimiz
ibadetten, erkân ve zikirlerden ibarettir. Namaz kılana, "Müsalli" denir.
Bir de "Salât", Peygamber efendimize şu şekilde yapılan dua manasına da gelir:
"Allahümme salli ve selim alâ seyyidina Muhammedin ve alâ ali seyyidina
Muhammed = Allah'ım! Efendimiz Muhammed'e ve onun ailesine selamet ve
rahmet ihsan buyur." Bu salat ve selamdan maksad, Peygamber efendimizin hem
dünyada, hem de ahirette her türlü ikrama kavuşmasını istemekten ve bu vesile
ile kendisine olan bağlılığımızı ve saygımızı göstermekten ibarettir.
7-
Tekbir: "Allahü Ekber" demektir.
8-
Kıyam: Ayakta durmaktır.
9- Kıraat:
Kur'an-ı Kerîm'den bir mikdar okumak demektir.
10- Rükû:
Sözlükte eğilmek demektir. Din deyiminde, namazdaki okuyuştan sonra eğilerek baş
ve sırtı düz bir şekle getirmektir.
11- Kaveme: Rükû
halinden doğrulup da bir defa "Sübhane Rabbiyel'azim" diyecek
kadar ayakta durmaktır.
12- Secde: Namaz kılarken yere
eğilerek yüzün bir kısmını, Yüce Allah'a saygı için yere koymaktır. Arka arkaya
yapılan iki secdeye "Secdeteyn" denir. "Sücûd" sözü de secde etmek ve secdeler
manasına gelir.
13- Celse: İki secde arasında bir defa
"Sübhane Rabbiyel'azim" diyecek kadar oturmaktır.
14-
Ka'de: Namazda teşehhüd için, "Ettehiyyatü
lillâhi"yi okumak için oturmaktır. Bir namazda iki defa oturulursa,
birinci oturuşta "Kade-i Ûlâ = İlk otururş", ikincisine de:
"Kade-i Ahire = son oturuş" denir.
15-
Rek'at: Namazın bölüklerinden her biri demektir. Şöyle ki: Bir
namazda kıyam, rükû ve iki secdenin toplamı bir rekattır. Bir namazda iki kıyam,
iki rükû ve dört secde bulunursa, o namaz iki rekatlı olur. Üç veya dört kıyam
bulunursa, o namaz üç veya dört rekatlı olur.
16- Şef:
Çift manasında olup namazların her iki rekâtına denir. Dört rekâtlı bir
namazın önceki iki rekatına "birinci şef" son iki rekatına da "ikinci şef"
denir. Üç rekatlı bir namazın üçüncü rekatı da, "ikinci şef" demektir.
Namazların Nevileri ve
Rekâtları
17- Namazlar, farz,
vacib, sünnet ve müstahab nevilerine ayrılır. Şöyle ki: Aklı yerinde olan ve
büluğ çağına eren her müslümanın günde beş defa belli vakitlerde belli
rekâtlarla kılacağı namazlar, birer farzı ayndır. Cuma namazı da bu kısımdandır.
Vitir ve bayram namazları birer vacibdir. Farz namazlardan önce veya sonra yahut
hem önce, hem de sonra kılınan bir kısım namazlar birer sünnettir. Teravih
namazı da böyledir. Diğer vakitlerde sadece Allah'ın rızası için kılınan ve
nafile (tatavvu) denilen bir kısım namazlar da, ya birer sünnet veya
müstahabdır. Kuşluk namazı gibi.
Bütün bu namazların sahih olması için
birtakım şartları ve rükünleri vardır. Bunların yerine getirilmesi de birer
farzdır. Bunlar namazların farzlarını teşkil eder. Bunlardan başka, namazların
birtakım vacibleri, sünnetleri ve edebleri de vardır. Namazların bir
takım mekruhları ve müfsidleri de vardır. Her namazın bunlardan beri olması
lazımdır. Bunun için her müslümanın bunları bilip ona göre din görevini yerine
getirmesi gerekir.
Ramazan ve Kurban Bayramı namazları aynı şekilde kılınan ikişer
rekâtten ibaret vacib bir namazdır.
Teravih namazı ramazan ayında efdal olanı 2 şer 2 şer kılınan toplam yirmi rekâtlik bir sünnet bir namazdır. Diğer nafile namazlar da, en az
ikişer rekât olarak kılınır. Nafile namazlardan bazıları: Tahıyyatül Mescid (ilk mescide girilince kılınır, 2 rekattir.) Kuşluk Namazı (Kuşluk vaktinde kılınır, 2 rekattir.) Duha namazı (güneş doğduktan sonra biraz yükseldikten itibaren öğle vaktinden 1 saat kadar önceki zamana kadar kılınır. 6 rekattir.) Evvabin Namazı (akşam namazından sonra kılınır, 6 rekat olarak kılınır.) Tesbih namazı (özel tesbihatı olarak kılınan bir namazdır, 4 rekattir.)
Kaynak: Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük İslam İlmihali, Sad. Ali Fikri Yavuz,Ravza Yayınları
Bambu Ağacı Sabrıyla...
Hayatta hiç bir şey yolunda gitmiyor diyenlere...
Bambu ağacının yetişmesi, olumlu ısrar için güzel bir örnektir.
Çinliler bu ağacı söyle yetiştirir:
Önce ağacın tohumu ekilir,sulanır ve gübrelenir.
Birinci yıl tohumda herhangi bir
değişiklik olmaz.
Tohum yeniden sulanıp gübrelenir. Bambu ağacı ikinci yılda da
toprağın
dışına filiz vermez.
Uçuncu ve dördüncü yıllarda her yıl yapılan işlem tekrar
edilerek bambu tohumu sulanır ve gübrelenir.
Fakat inatçı tohum bu yılda da filiz vermez.
Çinliler büyük bir sabırla besinci yılda da bambuya su
ve gübre vermeye devam ederler.
Ve nihayet besinci yılın sonlarına doğru bambu yeşermeye baslar ve altı
hafta gibi kısa bir sürede yaklaşık 27 metre boyuna ulaşır.
Akla gelen ilk soru sudur :
Bambu ağacı 27 metre boyuna alti hafta da mi Yoksa
beş yılda mı ulaşmıştır ?
Bu sorunun cevabi tabii ki beş yıldır.
Büyük bir sabırla ve ısrarla tohum beş yıl süresince sulanıp
gübrelenmeseydi ağacın büyümesinden hatta var olmasından söz edebilir
miydik?...
Bir basarinin şartları her zaman çok basittir.
Bir sure için çalısın,
Bir sure tahammül edin.
Her zaman inanın
Ve hiçbir zaman geri dönmeyin
Namazın Vacipleri
Namazın Vacibleri
141-
Namazların farzları olduğu gibi, bir kısım vacibleri de vardır. Bu vacibleri
yerine getirmekle namazın farzları tamamlanıp noksanları giderilmiş olur. Şöyle
ki:
1) Namaza başlarken yalnız "Allah" ismi ile
yetinmeyip büyüklüğü ifade eden "Ekber" sözünü de ilave ederek
"Allahü Ekber" demek vacibdir.
2) Namazlarda "Fatiha"
süresini okumak vacibdir. Üç İmama göre ise, bunu okumak farzdır.
3)
Namazlarda farz olan Kur'an okuyuşunun ilk iki rekata bağlı kılınması
vacibdir.
4) İlk iki rekatın her birinde bir defa Fatiha suresi okunup
tekrarlanmaması vacibdir.
5) Fatiha suresini diğer okunacak sure ve
ayetlerden önce okumak vacibdir.
6) Fatiha suresine başka bir sure veya
bir sure yerini tutacak kadar ayet ilavesi vacibdir. Şöyle ki: Farz namazların
önceki ilk iki rekatlarında Fatiha'dan sonra diğer bir sure veya bir sureye denk
bir mikdar ayet okunması vacib olduğu gibi, vitir namazı ile nafile namazların
her rekatında Fatiha ve Fatiha'dan sonra bir sure veya ona denk bir ayet
okunması da vacibdir.(Fatihaya başka bir sure veya ayetin eklenmesi üç
İmama göre sünnettir.)
7) Yalnız başına namaz kılan kimse, sabah, akşam ve yatsı namazlarını dilerse aşikare bir okuyuşla ve dilerse gizli bir okuyuşla kılar. Geceleyin kılacağı nafile namazlarda da hüküm böyledir. Fakat öğle ile ikindi namazlarında ve gündüz kılacağı nafile namazlarda gizli olarak okuması vacibdir.
8) Cemaatla kılınan namazlardan sabah, cuma, bayram, teravih, vitir namazlarının her rekatında; akşam ve yatsı namazlarının ilk iki rekatlarında aşikare Kur'an okumak, öğle ile ikindi namazlarının bütün rekatlarında, akşam namazının üçüncü ve yatsının son iki rekatlarında gizli olarak kıraat yapmak vacibdir.
9) Vitir namazında kunut (dua) okumak ve
kunut tekbiri almak vacibdir. Bu İmam Azam'a göredir. İki imama (İmam Ebû Yusuf
ve İmam Muhammed'e) göre ise, bunlar sünnettir.
10) Kazaya kalan bir
namaz, gündüzün cemaatla kılındığı takdirde, eğer sabah namazı gibi aşikare
kıraat yapılması gereken bir namaz ise, yine aşikare kıraet yapılır. Gizli
kıraat yapılması gereken bir namaz ise, gizli kıraet yapılır. Tek başına namaz
kılan ise, aşikare kıraet yapılması gereken bir namazı kaza ederken dilerse hem
aşikare, hem de gizli okuyabilir. Bir rivayete göre de, gündüz kaza edeceği
herhangi bir namazda gizli okuması vacibdir; gizli veya aşikare okuma serbestisi
yoktur.
11) Secde yaparken yalnız alınla yetinmeyip alınla beraber burnu
da yere koymak vacibdir.
12) Üç ve dört rekatlı namazlarda birinci oturuş
vacibdir.
13) Namazların her oturuşunda teşehhüdde bulunmak (Tahiyyatı
okumak) vacibdir.
14) Namaz içinde okunan secde ayetinden dolayı tilavet
secdesinde bulunmak vacibdir.
15) İki bayram namazının üçer ziyade
tekbirleri vacibdir. Bu namazların birinci rekatlarındaki rükû ve secde
tekbirleri sünnettir. İkinci rekatlarının rükû tekbirleri ise, vacib olan ziyade
tekbirlere yakın olduğu için o da vacibdir.
16) Namazların farzlarında
sıraya riayet edilmesi, iki farz arasına, farz olmayan bir şeyin girmesine
meydan verilmemesi vacibdir. Farz olan kıyamdan (ayakta duruşdan) sonra rükûa
gidilmesi, rükûdan sonra da secdeye varılması gibi...
17) Vaciblerin her
birini de yerinde yapmak ve sonraya bırakmamak vacibdir. Kur'an okuduktan sonra
bir zaman bekleyip sehven düşünceye dalmak ve sonra rükûa varmak gibi.
18) Namazların sonunda selam vermek. Önce sağ tarafa, sonra sol tarafa yüz
çevirerek "Esselâm" demek vacibdir. "Esselâmu aleyküm
ve Rahmetullah" denilmesinin vacib olduğu açık olarak
belirtilmemiştir. Bir görüşe göre, sol tarafa selam verilmesi sünnettir.
Namazdan çıkılması ise, bütün imamlara göre yalnız bir selam ile olur, bununla
namaz biter. Bu selamı vermiş olana, artık uyulmaz. Meşhur olan görüş
budur.
Regaib Kandilimiz Mübarek olsun
Allah (c.c) katında zamanların değerleri birbirine eşittir. Ancak öyle zamanlar vardır ki o zamanlarda öyle hadiseler olur ki, o vakte diğer zaman dilimlerinden daha üstün bir değer kazandırır. Receb-i şerîfin ilk Cuma gecesine isabet eden Regâib Gecesi'de bu müstesna zamanlardan biridir. Cuma geceleri böyle kıymetli vakitlerden biridir.
Regaib Gecesi gibi iki kıymetli gecede biraraya gelince, bu gece dahada bir kıymetli oluyor. Bu gece, yalvarış ve yakarışların Yüce Mevla'ya sunulduğu ve O'nun rahmetinden af istenildiği umut, huzur ve müjde gecesidir.
"Andolsun size kendinizden öyle bir Peygamber gelmiştir ki, sizin sıkıntıya uğramanız ona çok ağır gelir. O, size çok düşkün, müminlere karşı çok şefkatlidir, merhametlidir. " (Tevbe Suresi, 128)
Allah Teâla'nın kullarına lütfunun çokluğu, kereminin bolluğu ve pek çok günahkarı bağışlaması sebebiyle bu geceye Regaib Gecesi" adı verilmiştir. Bu gecenin bu değeri nereden kazandığı hususunda değişik rivayetler bulunmaktadır. Bu rivayetlerden biri; Hz.Amine validemizin böyle bir gecede Resulullah (s.a.v)'e hamile olduğunu anladığı şeklinde olan nakildir. Sevgili Peygamberimiz (s.a.v) Regaib gecesinin içinde bulunduğu Recep ayında çok dua eder, namaz kılar, oruç tutar, iyiliklerin her çeşidini yapar, sadaka vermeye özen gösterirdi. Resulullah (s.a.v)'in Receb'in ilk perşembe gününü oruçla geçirdiği ve cuma gecesinde, bu kandil gecesine mahsus olmak üzere hacet namazı kıldığı çeşitli kitaplarda rivayet olunmuştur. Regâib gecelerinde dua etmek, tevbe ve istiğfarda bulunmak, bu geceyi kutsal kabul etmek suretiyle çeşitli ibâdetlerle geçirmek, genel olarak alimler arasında kabul görmüştür. İdrak ettiğimiz mübarek Regaib Kandili vesilesiyle, ruhumuzu karartan kötü duygu ve düşünceleri kalplerimizden atalım. İbadetin zevkinden bizi mahrum eden nefsin kötü arzularını frenleyelim. Gönül dünyamızı bulandıran haset, kin, düşmanlık gibi kötü duygulardan temizleyelim.
Bu geceyi nasıl karşılmak, nasıl ihya etmek gerekir?
Bu gece, oruçlu olarak karşılanmalıdır. Bu gece, kazâsı olanın hiç değilse günlük kazâ namazlarını kılması, çok iyi olur. Kur'an-ı Kerim okunmalıdır. Yatsı namazı ile sabah namazını camide kılmaya çalışılmalıdır.
Bir başka ihyâ şekli zikirdir. "Lâ ilâhe illallah Muhammedün Rasülüllah", "Allahümme salli alâ seyyidinâ muhammedin ve alâ âli seyyidinâ muhammed", "Estağfirullah", "Sübhànallah", "Elhamdülillâh", "Allahu Ekber", "Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâhil aliyyil azîm", "Ya Hayy, Ya Allah" gibi zikir ve münaacat kelimeleridir. Bunları zikretmek ve bunlarla dua etmek, insanı manen rahatlatır.
Bu gece namaz ibadetine de ehemmiyet verilmelidir. Peygamber Efendimiz (s.a.v.)bu şekilde namaz ve zikir ile gecenin ihyasına çalışmıştır. Bu namazlardan birisi her mübarek gecede kılınabilecek olan, insanın en az ömründe bir kere kılması Peygamber efendimiz tarafından özellikle tavsiye edilmiş Tesbih Namazı; diğeri de bu geceye mahsus, dua ve niyazların daha çabuk kabulü için dua ve ibadet kitaplarında geçen Hacet Namazıdır. Regâib gecesi, akşamla yatsı arasında: 12 rek'at "Hacet Namazı" kılınır. Hacet Namazı 2 rek'atte bir selâm verilerek kılınır. Fâtiha-i şerîfe'den sonra her rek'atte 3 Kadir Süresi 12 İhlâs-ı şerîf okunur.
Namazdan sonra 7 Salât-ı Ümmiye okunup secdeye varılır. Salât-ı Ümmiye:"Allâhümme salli alâ seyyidinâ Muhammedinin-nebiyyil-ümmiyyi ve alâ âlihî ve sahbihî ve sellim" Secdede 70 defa: "Sübbûhun kuddûsün rabbünâ ve rabbül-melâiketi ver-rûh" okunur. Secdeden kalkıp 1 defa: "Rabbiğfir verham ve tecâvez ammâ ta'lem. İnneke entel-eazzül-ekrem" okunur. Tekrar secdeye varılıp yine 70 defa "Sübbûhun kuddûsün rabbünâ ve rabbül-melâiketi ver-rûh" okunur. Secdeden kalkıp duâ yapılır. Duâda Hz. Allâh'a c.c şu şekilde de ilticâ edilmelidir: "Allâhümme bârik lenâ recebe ve şa'bân. Ve bellığnâ ramazân"
Unutmayalım! Regaib Gecesi, üç aylar içinde kendisinden sonra gelecek olan Miraç, Berat ve Kadir Gecesininde bir müjdecisidir. Onun için bu müjdeciye kulak verip bu geceyi ve üç ayları iyi değerlendirilmelidir.
Resulullah (sav) buyurdular ki: "Beş gece vardır ki, onlarda yapılan dualar geri dönmez, kabul olunur: Receb'in ilk gecesi, Şâban yarısı gecesi, Cuma gecesi, Ramazan Bayramı gecesi, Kurban Bayramı gecesi."
Resulullah (sav) buyurdular ki: "Beş gece vardır ki, onlarda yapılan dualar geri dönmez, kabul olunur: Receb'in ilk gecesi, Şâban yarısı gecesi, Cuma gecesi, Ramazan Bayramı gecesi, Kurban Bayramı gecesi."
dua
|
gece ibadeti
|
hacet duası
|
hacet namazı
|
ibadet
|
ilmihal
|
mübarek geceler
|
regaib kandili
|
salavat
|
tevbe
Devamı...
0
yorum
Başarılı olmak için örnek ders çalışma programı
Öğrenciler; gelecekte yaşamları sürdürmek istedikleri mesleği ne kadar erken seçerlerse, o kadar başarılı olurlar. Bunun için adaylar, beş yıl sonra ne yapmak istediklerini düşünmelidir. Bunu yaparken, yeteneklerini göz ardı etmemelidirler. Gelecekte ne yapmak istediğini, hedeflerini belirleyen öğrenci, hangi derslere ne kadar önem vermesi gerektiğini bildiğinden, kararsızlığa düşmez, vakit kaybetmez. Öğrenciler; hedeflerine ulaşmak için öncelikli olarak planlı çalışmalıdır. Çünkü; ders çalışma, plan ve program olmadan sürdürülemeyecek bir etkinliktir.
Peki planlı çalışmak neden bu kadar önemli? Plan yapmak öğrenciye neler kazandırır?
* Ders çalışma programını yapan öğrenci, hangi derse ne kadar çalışacağını bildiğinden panik yapmaz. Bir derse çalışırken, aklı diğer derse kaymaz. Dikkati dağılmaz.
* Ders çalışma programını yapan ve odasına asan öğrenci, sürekli hedeflerini hatırlar ve hayatını disipline eder.
* Ders çalışma programı yapan öğrenci ‘Ne çalışacağım?’ diyerek kararsızlığa düşmez ve zaman kaybetmez.
Program Nasıl Hazırlanır?
Öncelikli olarak şu bilinmelidir. Ders çalışma programı, bireyseldir. Her adayın çalışma programı, birbirinden farklı olacaktır. Bu nedenle, bu konuda ancak bazı tavsiyeler verilebilir. Öğrenciler eve geliş ve yemek vakitlerini kendilerine göre ayarlamalıdır. Ancak etüt ve molalar, birbirleriyle orantılı olmalı. Bir saat çalışan öğrenci; 10 dakika, bir buçuk saat çalışan öğrenci; 15 dakika, iki saat çalışan öğrenci, 20 dakika dinlenmelidir. Öğrenciler, dikkatlerini toplayabildikleri süreye göre bu etütlerden birisini tercih edebilirler.
Örnek Program (Yaz Saatine Uygun)
06.30 Kalkış
06.30-07.15 Sabah Etüt programı (Okula hazırlanma ve derslerin gözden geçirilmesi)
07:15-08.00 Kahvaltı ve okula gidiş
08:00-16.00 OKUL
16.00 Eve geliş
16.00–16.30 Dinlenme
16.30–17.30 Etüt (Okuldaki işlenen günlük derslerin gözden geçirilmesi, ödevlerinin yapılması)
17.30–17.45 Dinlenme
17.45–18.30 Etüt (Sınava Yönelik Sözel Ders Konu Çalışması (45dk)
18.30–18.45 Dinlenme
18.45–19.30 Etüt Sınava Yönelik Sözel Ders Soru Çözümü (50 Soru)
19:30-20:30 Dinlenme (Akşam yemeği molası)
20.30–21.15 Etüt (Sınava Yönelik Sayısal Ders Konu Çalışması (45dk)
21.15–21.30 Dinlenme
21.30-22.30 Etüt Sınava Yönelik Sayısal Ders Soru Çözümü (50 Soru)
22.30-23:30 Serbest Zaman ve Kitap Okuma (dinlenme, tv, internet, müzik, bilgisayar...vs)
23:30 Kişisel Temizlik ve Yatış
Örnek Program (Yaz Saatine Uygun)
06.30 Kalkış
06.30-07.15 Sabah Etüt programı (Okula hazırlanma ve derslerin gözden geçirilmesi)
07:15-08.00 Kahvaltı ve okula gidiş
08:00-16.00 OKUL
16.00 Eve geliş
16.00–16.30 Dinlenme
16.30–17.30 Etüt (Okuldaki işlenen günlük derslerin gözden geçirilmesi, ödevlerinin yapılması)
17.30–17.45 Dinlenme
17.45–18.30 Etüt (Sınava Yönelik Sözel Ders Konu Çalışması (45dk)
18.30–18.45 Dinlenme
18.45–19.30 Etüt Sınava Yönelik Sözel Ders Soru Çözümü (50 Soru)
19:30-20:30 Dinlenme (Akşam yemeği molası)
20.30–21.15 Etüt (Sınava Yönelik Sayısal Ders Konu Çalışması (45dk)
21.15–21.30 Dinlenme
21.30-22.30 Etüt Sınava Yönelik Sayısal Ders Soru Çözümü (50 Soru)
22.30-23:30 Serbest Zaman ve Kitap Okuma (dinlenme, tv, internet, müzik, bilgisayar...vs)
23:30 Kişisel Temizlik ve Yatış
saat 16:00 dan itibaren; Toplam Ders Çalışma Miktarı 5 Etüt olmak üzere 255 dk' dır. saat 16:00 dan itibaren; Dinlenme-serbest zaman Süresi Toplamı 195 dk'dır. Toplam Uyku Süresi: 7 saattir.
Örnek Program (Kış Saatine Uygun)
06.30 Kalkış
06.30-07.15 Sabah Etüt programı (Okula hazırlanma ve derslerin gözden geçirilmesi)
07:15-08.00 Kahvaltı ve okula gidiş
08:00-16.00 OKUL
16.00 Eve geliş
16.00–16.30 Dinlenme
16.30–17.30 Etüt (Okuldaki işlenen günlük derslerin gözden geçirilmesi, ödevlerinin yapılması)
17.30–18.30 Dinlenme (Akşam yemeği molası)
18.30–19.15 Etüt (Sınava Yönelik Sözel Ders Konu Çalışması (45dk)
19.15-19.30 Dinlenme
19:30-20:15 Etüt Sınava Yönelik Sözel Ders Soru Çözümü (50 Soru)
20.15-20.30 Dinlenme
20.30–21.15 Etüt (Sınava Yönelik Sayısal Ders Konu Çalışması (45dk)
21.15–21.30 Dinlenme
21.30-22.15 Etüt Sınava Yönelik Sayısal Ders Soru Çözümü (50 Soru)
22.15-23:00 Serbest Zaman (kitap okuma, dinlenme, tv, internet, müzik, bilgisayar...vs)
23:30 Kişisel Temizlik ve Yatış
06.30 Kalkış
06.30-07.15 Sabah Etüt programı (Okula hazırlanma ve derslerin gözden geçirilmesi)
07:15-08.00 Kahvaltı ve okula gidiş
08:00-16.00 OKUL
16.00 Eve geliş
16.00–16.30 Dinlenme
16.30–17.30 Etüt (Okuldaki işlenen günlük derslerin gözden geçirilmesi, ödevlerinin yapılması)
17.30–18.30 Dinlenme (Akşam yemeği molası)
18.30–19.15 Etüt (Sınava Yönelik Sözel Ders Konu Çalışması (45dk)
19.15-19.30 Dinlenme
19:30-20:15 Etüt Sınava Yönelik Sözel Ders Soru Çözümü (50 Soru)
20.15-20.30 Dinlenme
20.30–21.15 Etüt (Sınava Yönelik Sayısal Ders Konu Çalışması (45dk)
21.15–21.30 Dinlenme
21.30-22.15 Etüt Sınava Yönelik Sayısal Ders Soru Çözümü (50 Soru)
22.15-23:00 Serbest Zaman (kitap okuma, dinlenme, tv, internet, müzik, bilgisayar...vs)
23:30 Kişisel Temizlik ve Yatış
saat 16:00 dan itibaren; Toplam Ders Çalışma Miktarı 5 Etüt olmak üzere 240 dk' dır. saat 16:00 dan itibaren; Dinlenme-serbest zaman Süresi Toplamı 180 dk'dır. Toplam Uyku Süresi: 7 saattir.
Verilen program, okula giden, düzenli ders çalışmayı amaçlamış hedefi ve amacı olan bir öğrenci esas alınarak örnek olarak hazırlanmıştır. Burada olan bilgiler zamanın şartlarına ve konu özelliklerine göre elbette değişecektir. Bu planın size bir fikir vermesi amaçlanmıştır. Öğrenci eğer mezun olmuş okulla ilişiği olmayan biri ise, sabah erken kalkmalı ve çalışma saatlerini (etütlerini) buna göre ayarlayarak daha geniş yelpazede çalışma imkanı oluşturmalıdır. Programlı çalışma yapıldığında daha düzenli ve planlı çalışılmış olacağından aynı süre içinde daha verimli çalışılmış olunacaktır. Beklenmeyen gelişmelere göre örnek plan dahilinde programı kendinize göre düzenleyebilirsiniz. Bazı esnek zamanların planda olması ani durumlar için hazırlıklı olmanızı sağlayacaktır. Hazırladığınız programa harfiyen uyduğunuz takdirde hem okul derslerinde hem de sınavlarda başarılı olabileceğinize inancım tamdır. Allah muvaffak etsin.
Namazın Şart ve Rükünleri
Namazların Farzları, Şartları, Rükünleri
19- Namazların farzları on ikidir. Bunlardan altısı, daha namaza başlamadan önce yapılması gereken farzlardır ki, şunlardır:
1) Hadesten taharet,2) Necasetten taharet,3) Setr-i avret,4) Kıbleye yönelmek,5) Vakit,6) Niyet. Diğer altısı da, namazın başlangıcından itibaren bulunması gereken farzlardır ve şunlardır:1) İftitah (namaza girme) tekbiri,2) Kıyam,3) Kıraat,4) Rükû,5) Sücud,6) Kaide-i ahire (son oturuş). Bunlara da "Namazın rükünleri" denir. Bunlar namazın aslını ve temelini teşkil ederler.
20- Yukarıda sayılan on iki farzdan başka, namazda "Tadil-i Erkan"a riayet edilmesi, İmam Ebû Yusuf ile üç İmama göre, farz olduğu gibi, namazlardan kendi iradesi ile çıkmak da İmam Azam'a göre bir farzdır. Buna "Huruç bisun'ihi = Kendi isteği ile çıkmak" denir. Bunlarla namazın rükünleri sekiz olmuş olur.
Hadesten ve Necasetten Taharet
21- Namazdan önce hadesten ve necasetten taharet birer şarttır. Bunlar bulunmadıkça namaz sahih olmaz. Hükmî necaset denilen hadesten, abdesti veya guslü gerektiren hallerden temiz bulunmak gerektiği gibi, hakikî necaset denilip maddeten pis bulunan şeylerden temiz bulunmak da gerekir. Öyle ki, namaz kılacak kimsenin bedeni ile elbisesi ve namaz kılacağı yer temiz olacaktır.
21- Namazdan önce hadesten ve necasetten taharet birer şarttır. Bunlar bulunmadıkça namaz sahih olmaz. Hükmî necaset denilen hadesten, abdesti veya guslü gerektiren hallerden temiz bulunmak gerektiği gibi, hakikî necaset denilip maddeten pis bulunan şeylerden temiz bulunmak da gerekir. Öyle ki, namaz kılacak kimsenin bedeni ile elbisesi ve namaz kılacağı yer temiz olacaktır.
Setr-i Avret (Ayıp Yerleri Örtmek)
22- Namazda avret yerini örtmek bir şarttır. Şöyle ki: Namazda örtülmesi farz olan ve başkalarının bakmaları caiz bulunmayan organlara "Avret yeri" denir. Erkeklerin avret sayılan yerleri, göbekleri altından dizleri altına kadar olan yerdir. Diz kapakları da bu avret sayılan yere girer.
Kadınlara gelince: Hür olan kadınların yüzleri ile ellerinden başka, bütün bedenleri avrettir. Yüzleri ile elleri, namazda ve namaz dışında, fitne korkusu olmadıkça avret değildir. Ayaklarının avret olup olmaması ihtilaflıdır. Sahih kabul edilen görüşe göre, kadınların ayakları da avret değildir. Çünkü bunlarla yolda yürümek ihtiyacı vardır. Bu bakımdan bunları örtmek, hele fakirler için, zordur.
Diğer bir görüşe göre, hür olan bir kadının namazı, ayağının dörtte biri açık bulunması ile bozulur. Diğer bir görüşe göre de, namazda kadının ayakları avret sayılmazsa da, namaz dışında avret yeri sayılır. Bu ihtilaftan kurtulmak için ayaklarını örtmeleri iyi olur. Sahih olan görüşe göre, hür kadınların kolları, kulakları ve salıverilmiş saçları da avrettir.
22- Namazda avret yerini örtmek bir şarttır. Şöyle ki: Namazda örtülmesi farz olan ve başkalarının bakmaları caiz bulunmayan organlara "Avret yeri" denir. Erkeklerin avret sayılan yerleri, göbekleri altından dizleri altına kadar olan yerdir. Diz kapakları da bu avret sayılan yere girer.
Kadınlara gelince: Hür olan kadınların yüzleri ile ellerinden başka, bütün bedenleri avrettir. Yüzleri ile elleri, namazda ve namaz dışında, fitne korkusu olmadıkça avret değildir. Ayaklarının avret olup olmaması ihtilaflıdır. Sahih kabul edilen görüşe göre, kadınların ayakları da avret değildir. Çünkü bunlarla yolda yürümek ihtiyacı vardır. Bu bakımdan bunları örtmek, hele fakirler için, zordur.
Diğer bir görüşe göre, hür olan bir kadının namazı, ayağının dörtte biri açık bulunması ile bozulur. Diğer bir görüşe göre de, namazda kadının ayakları avret sayılmazsa da, namaz dışında avret yeri sayılır. Bu ihtilaftan kurtulmak için ayaklarını örtmeleri iyi olur. Sahih olan görüşe göre, hür kadınların kolları, kulakları ve salıverilmiş saçları da avrettir.
24- Avret sayılan yerlerden birinin tamamı veya dörtte biri kadarı açık bulunsa, namazı bozar; fakat dörtte birinden noksanı açık bulunsa, bozmaz. İmam Ebû Yusuf'a göre, avret sayılan bir uzvun en az yarısı açık bulunmadıkça namazı bozmaz.
Örnek: Namazda baldırın dörtte birinden noksanı açık bulunsa namaz bozulmaz. Yine bazı alimlere göre, but ile diz kapağı bir uzuv sayılır. Yalnız diz kapağının açık bulunması ile namaz bozulmaz; çünkü diz kapağı, bir organın dörtte birinden azdır.
Örnek: Namazda baldırın dörtte birinden noksanı açık bulunsa namaz bozulmaz. Yine bazı alimlere göre, but ile diz kapağı bir uzuv sayılır. Yalnız diz kapağının açık bulunması ile namaz bozulmaz; çünkü diz kapağı, bir organın dörtte birinden azdır.
26- Bir kimse namaz kılarken, elinde olmayarak açılan bir avret yerini hemen kapayacak olsa, namazı bozulmuş olmaz. Fakat kıyam veya rükû gibi bir rüknü yerine getirecek kadar bir zaman örtmezse, sahih olan görüşe göre namaz bozulur. Namaz içinde elbiseye sıçrayan bir pisliği hemen atmak veya bekletmekte de aynen bu hüküm uygulanır. Fakat bu gibi namaza engel işler, insanın kendi iradesi ile yapılırsa, namaz hemen bozulur.
Kıbleye Yönelmek
31- Namazda Kabe'ye doğru yönelmek de bir şarttır. Bilindiği gibi Kabe, Mekke şehrindeki bir binadan ibaret değil, asıl olan bu binanın yeridir. Bu mübarek yerin göklere doğru üst tarafı ve derinliklere doğru alt tarafı hep kıble yönüdür. Bunun için Kabe'nin yanında veya içinde bulunanlar, Kabe'nin herhangi bir tarafına yönelerek namaz kılabilirler. Cemaatle namaz kıldıkları zaman da, imam ile cemaatin bir tarafta bulunması gerekmez. İmam Kabe'nin bir yönüne, cemaat da diğer yönlerine yönelerek namaz kılabilirler. Yeter ki imamın bulunduğu tarafta duran cemaat, imamdan daha ileride bulunmuş olmasın. Diğer yönlerdeki cemaatin, imamdan Kabe'ye daha yakın bulunmaları, imama uymalanna engel olmaz. İmam ile yüz yüze gelmemeleri kafidir.
Kabe dışında uzakta bulunanların tam kıbleye yönelik olarak namaz kılmaları farz değildir; Kabe tarafına yönelmeleri yeterlidir. Bu kadarı farzdır.
32- Kabe yönü, pusula aleti ile tayin edilir. Mescidlerin ve camilerin mihrabları Kabe yönünü gösterir. Öncekilerden kalma eski bir mihrab varsa, Kabe yönünü araştırmaya gerek kalmaz; çünkü bu mihrablar usulüne uygun olarak yapılmıştır.
31- Namazda Kabe'ye doğru yönelmek de bir şarttır. Bilindiği gibi Kabe, Mekke şehrindeki bir binadan ibaret değil, asıl olan bu binanın yeridir. Bu mübarek yerin göklere doğru üst tarafı ve derinliklere doğru alt tarafı hep kıble yönüdür. Bunun için Kabe'nin yanında veya içinde bulunanlar, Kabe'nin herhangi bir tarafına yönelerek namaz kılabilirler. Cemaatle namaz kıldıkları zaman da, imam ile cemaatin bir tarafta bulunması gerekmez. İmam Kabe'nin bir yönüne, cemaat da diğer yönlerine yönelerek namaz kılabilirler. Yeter ki imamın bulunduğu tarafta duran cemaat, imamdan daha ileride bulunmuş olmasın. Diğer yönlerdeki cemaatin, imamdan Kabe'ye daha yakın bulunmaları, imama uymalanna engel olmaz. İmam ile yüz yüze gelmemeleri kafidir.
Kabe dışında uzakta bulunanların tam kıbleye yönelik olarak namaz kılmaları farz değildir; Kabe tarafına yönelmeleri yeterlidir. Bu kadarı farzdır.
32- Kabe yönü, pusula aleti ile tayin edilir. Mescidlerin ve camilerin mihrabları Kabe yönünü gösterir. Öncekilerden kalma eski bir mihrab varsa, Kabe yönünü araştırmaya gerek kalmaz; çünkü bu mihrablar usulüne uygun olarak yapılmıştır.
Namaz Vakitleri
47- Farz namazlarla bunların sünnetleri için, vitir namazı, teravih namazı, cuma ve bayram namazları için vakit de bir şarttır. Şöyle ki: Farz namazlar, sabah, öğle, ikindi, akşam ve yatsı namazlarından ibarettir. Cuma namazı da öğle vakti içinde yerine getirilir. Bu namazların vakitlerini bilmek farz olan bir görevdir. Vakti henüz girmeden kılınan bir namaz geçerli değildir, vakti içinde yeniden kılınması gerekir. Vakti çıktıktan sonra kılınacak bir farz namaz ise, eda değil, kaza edilmiş olur. Kaza ise, her yönü ile edanın yerini tutmaz. Bir namazın özür olmaksızın kazaya bırakılması, Yüce Allah yanında büyük sorumluluk gerektirir. Sünnet namazlarla, cuma ve bayram namazları, vakitleri çıkınca kaza edilmezler.
Namazda Niyet
47- Farz namazlarla bunların sünnetleri için, vitir namazı, teravih namazı, cuma ve bayram namazları için vakit de bir şarttır. Şöyle ki: Farz namazlar, sabah, öğle, ikindi, akşam ve yatsı namazlarından ibarettir. Cuma namazı da öğle vakti içinde yerine getirilir. Bu namazların vakitlerini bilmek farz olan bir görevdir. Vakti henüz girmeden kılınan bir namaz geçerli değildir, vakti içinde yeniden kılınması gerekir. Vakti çıktıktan sonra kılınacak bir farz namaz ise, eda değil, kaza edilmiş olur. Kaza ise, her yönü ile edanın yerini tutmaz. Bir namazın özür olmaksızın kazaya bırakılması, Yüce Allah yanında büyük sorumluluk gerektirir. Sünnet namazlarla, cuma ve bayram namazları, vakitleri çıkınca kaza edilmezler.
Namazda Niyet
60- Namazlarda niyet de şarttır. Şöyle ki: Niyet aslen bir azimden ve kesin bir iradeden ibarettir. Kalbin bir şeye karar vermesi ve bir işin ne için yapıldığını düşünmeksizin bilmesi demektir.
Namazla ilgili niyet, Yüce Allah'ın rızası için ihlasla namazı kılmayı istemek ve hangi namazın kılınacağını bilmektir. Yapılan işlerin önemleri ve sevabları niyetlere göredir. İnsanın niyeti halis (sırf Allah rızası için) olmalıdır. İnsan yapacağı bir ibadeti şuurlu bir halde yapmalıdır. Yapacağı işle, Allah rızası gibi, yüksek bir gaye gözetmeli ve gaflet içinde bulunmamalıdır.
61- Niyet kalbe aittir. Bununla beraber kalb ile niyet yapıldıktan sonra dil ile de söylenmesi daha iyidir. Bir insan başlayacağı bir namaza, kalb ile niyet edip de dili ile bir şey söylemese, o namazı caiz olur. Fakat kalb ile niyet etmekle beraber "şu vaktin farzını veya sünnetini kılmaya niyet ettim" demesi, daha iyidir. Bu şekilde, hem kalb, hem de dil ile niyet edilmesi, sahih olan görüşe göre müstahabdır. Kalbden niyet olmaksızın dil ile yapılan niyet sahih değildir.
İftitah Tekbiri
77- Namaza: "Allahü Ekber" diyerek başlanır. Bu bir iftitah (başlangıç) tekbiridir. Buna "Tahrime"de denir. İftitah tekbiri, ancak Yüce Allah'ın şanını yüceltecek olan O'na mahsus bir ifade ile yapılır. Bununla namaza girilmiş ve dünya işleri ile ilgili kesilmiş olur. Tahrime, Hanefîlere göre namazın aslen bir rüknü değil, bir şartıdır, namazdan öncedir. Böyle olmakla beraber, namazın rükünlerine çok bitişik olduğu için bu da bir rükün sayılmıştır.Üç İmama göre, tahrime de aslen namazın bir rüknüdür. Bu ayrı görüşlerden birtakım meseleler doğar.
78- Namaza başlarken "Allahü Ekber" yerine "Allahü'l-Kebîr" veya "Allahü Kebîr" yahut yalnız "Allah" denilmesi,de farz için yeterlidir. Bunlarda da Yüce Allah'ın şanını yükselten mana vardır. Fakat şu ifadelerle namaza başlanmaz: "Allahümmeğfîr lî, Estağfirullah, Eüzü Billah, Bismillâh." Çünkü bunlar birer dua sözleridir, yalnız tazimi ifade etmezler.
79- Bir elif ziyade ederek " اَللّهُ اَكْبَرْ= Allahü Ekbâar" denilmekle namaza başlanmış olmaz. Namaz içinde böyle denmesi, sahih olan görüşe göre namazı bozar; çünkü mana değişmiş olur.
"Allah" ismi celilinin elifine med (uzatma) ilavesiyle " اَللّهُ = AAllah" denilmesi de, şübheyi ifade edeceği için namazı bozar.
Namazlarda Kıyam (Ayakta Durmak)
82- Kıyam, farz ve vacib namazlarda bir rükûndür ve bir esastır. Bundan dolayı kıyama gücü yeten kimsenin oturarak kılacağı farz veya vacib namaz caiz olmaz. rükûnler farz olduğundan onlara riayet etmek gerekir.
83- Bir hasta gerçek olarak veya hükmen ayakta durmaktan aciz kalsa, namazını oturarak kılar. Bu şöyle olabilir: Ya hastalık gibi bir özürden dolayı gerçekten ayakta duramıyor veya sıhhatli olduğu halde şiddetli ağrılar duyacağından veya bulunduğu halden daha kötü bir hale düşeceğinden korktuğu için ayakta durmuyor. Her iki halde de oturarak kılabilir. Gücü yetiyorsa rükû ve secdeleri yapar; çünkü zorluklar kolaylığı kazandırır. Zaruretler de, kendi mikdarlarınca bir ölçüye bağlanır.
84- Bir hasta, bir yere dayanmak suretiyle ayakta namaz kılmaya gücü yettiği
sürece oturarak farz namazları kılamaz. Yine bir süre ayakta dunnaya gücü
yetiyorsa, o sürece ayakta durur ve sonra oturarak namazı bitirir. Öyle ki,
yalnız iftitah tekbirini ayakta almaya gücü yeten kimse, bu tekbiri ayakta alır,
sonra oturup namazını kılar; başka türlü yapamaz.
85- Bir hasta, ayakta
durmaya gücü yettiği halde rükû ve secdeye veya yalnız secde etmeye gücü
yetmezse, namazını ayakta kılması gerekmez. Oturup imâ (İşaret) ile namaz kılar,
faziletli olan budur. Fakat İmam Züfer ile üç İmama göre, namazını ayakta imâ
ile kılması gerekir. İmâ'dan maksad, namazda başı aşağıya doğru eğerek rükû ve
secde için yapılan işarettir. Ancak secde için yapılan eğilme hareketi, rükû
için yapılandan daha aşağı olması gerekir.
86- Ayakta namaz kıldığı takdirde Kur'an okumaktan aciz kalacak olan bir kimse, namazını oturup kıraetle kılar. Ayakta bir mikdar okumaya gücü yeten kimse, gücü yettiği kadar ayakta okur, geri kalan kısmı oturarak okur.
87- Rükû ve secde ile namaz kıldığı takdirde yarasından kan akacak kimse namazını ayakta veya oturarak imâ ile kılar. Ayakta namaz kıldığı takdirde idrarını tutamayacak olan kimse de, namazını oturarak rükû ve secde ile kılar.
88- Tek başına namaz kılınca kıyama gücü yettiği halde, cemaatla kıldığı zaman buna gücü yetmeyen kimse, ayakta namaza başlar, sonra oturur. Gücü varsa rükû için yine ayağa kalkar ve rükû eder; fakat namazı tekrar kılması gerekmez.
89- Oturduğu halde de, rükû ve secde etmeye gücü yetmeyen kimse, başı ile ima ederek rükû ve secdesini yapar. Secde için, rükûdan ziyade başını eğer. Üzerine secde etmek için yastık gibi bir şey temin etmesi uygun değildir. Bununla beraber böyle bir şey üzerine başını koyarak secde etmesi de caizdir. Bu durumda secde yerinin sertliğini duyarsa, namazını rükû ve secde ile kılmış sayılır, duymazsa ima ile kılmış olur.
90- Oturarak da namazını kılamayan kimse, arkası üzerine yatar ve ayaklarını kıble yönüne doğru uzatır. Sonra rükû ve secde için ima ederek namazını kılar. Başı ile ima edebilmesi için, omuzlarının altına uygun bir şey konur. Böyle bir hasta, yüzü kıbleye yönelmiş olarak sağ yanı üzerine yatıp ima ile rükû ve secde yapsa, namazı yine caiz olur. Fakat gücü varsa, arkası üzerine yatması daha faziletlidir.
86- Ayakta namaz kıldığı takdirde Kur'an okumaktan aciz kalacak olan bir kimse, namazını oturup kıraetle kılar. Ayakta bir mikdar okumaya gücü yeten kimse, gücü yettiği kadar ayakta okur, geri kalan kısmı oturarak okur.
87- Rükû ve secde ile namaz kıldığı takdirde yarasından kan akacak kimse namazını ayakta veya oturarak imâ ile kılar. Ayakta namaz kıldığı takdirde idrarını tutamayacak olan kimse de, namazını oturarak rükû ve secde ile kılar.
88- Tek başına namaz kılınca kıyama gücü yettiği halde, cemaatla kıldığı zaman buna gücü yetmeyen kimse, ayakta namaza başlar, sonra oturur. Gücü varsa rükû için yine ayağa kalkar ve rükû eder; fakat namazı tekrar kılması gerekmez.
89- Oturduğu halde de, rükû ve secde etmeye gücü yetmeyen kimse, başı ile ima ederek rükû ve secdesini yapar. Secde için, rükûdan ziyade başını eğer. Üzerine secde etmek için yastık gibi bir şey temin etmesi uygun değildir. Bununla beraber böyle bir şey üzerine başını koyarak secde etmesi de caizdir. Bu durumda secde yerinin sertliğini duyarsa, namazını rükû ve secde ile kılmış sayılır, duymazsa ima ile kılmış olur.
90- Oturarak da namazını kılamayan kimse, arkası üzerine yatar ve ayaklarını kıble yönüne doğru uzatır. Sonra rükû ve secde için ima ederek namazını kılar. Başı ile ima edebilmesi için, omuzlarının altına uygun bir şey konur. Böyle bir hasta, yüzü kıbleye yönelmiş olarak sağ yanı üzerine yatıp ima ile rükû ve secde yapsa, namazı yine caiz olur. Fakat gücü varsa, arkası üzerine yatması daha faziletlidir.
100- Sünnet ve müstahab namazlar, bir özür bulunmaksızın oturularak da
kılınabilir. Fakat fazilet ayakta kılınmalarındadır. Bunda alimlerin ittifakı
vardır. İmam Azam'a göre, yalnız sabah namazının sünneti bundan müstesnadır;
özürsüz oturularak kılınmaz. Yukarda buna işaret edilmişti. Teravih namazını da
özürsüz oturarak kılmak caiz ise de, keraheti vardır.
101- Bir kimsenin ayakta olarak başladığı nafile bir namazı, yorulacak olsa bir yere dayanarak veya oturarak kılması caizdir. Böyle bir özür bulunmadıkça, bir yere dayanılmasında veya oturulmasnda kerahet vardır.
102- Bir kimse oturarak kılmaya başladığı nafile bir namazı, kalkıp ayakta tamamlayabilir. Bunda ittifak vardır.
101- Bir kimsenin ayakta olarak başladığı nafile bir namazı, yorulacak olsa bir yere dayanarak veya oturarak kılması caizdir. Böyle bir özür bulunmadıkça, bir yere dayanılmasında veya oturulmasnda kerahet vardır.
102- Bir kimse oturarak kılmaya başladığı nafile bir namazı, kalkıp ayakta tamamlayabilir. Bunda ittifak vardır.
Namazlarda Kıraet
103- Namazda kıraet: Namaz kılanın kendisi işitebilecek derecede dili ile harfleri belirterek Kur'an-ı Kerîm ayetlerinden bir mikdar okunması, namazın bir rüknü olarak farzdır. Kendisi duyamayacak kadar bir sesle okuyuş kıraet değildir. Ancak imama uyan kimse bu kıraetten müstesnadır, bu kimse Kur'an okumaz.
104- Vitrin ve nafile namazların bütün rekatlarında, iki rekatlı farzların her
iki rekatında kıraet farzdır. Fakat dört rekatlı farz namazlarda üç rekatlı farz
namazda, tayin yapılmaksızın yalnız iki rekatlarında kıraet farzdır. Ancak
kıraetin ilk iki rekatta yapılması vacib görülmüştür. Bunun için ilk iki rekatta
kıraatin kasden terk edilmesi mekruhtur. Yanılarak terk edilmesi de sehiv
(yanılma) secdesi yapılmasını gerektirir. Farzların diğer rekatlarında Fatiha
okunması, sahih kabul edilen görüşe göre vacibdir. Yanılarak Fatiha'nin terk
edilmesi de sehiv secdesini gerektirir.Fakat diğer rivayetlere göre,
farzların son üçüncü ve dördüncü rekatlarında kıraet caiz olduğu gibi tesbihde
bulunmak veya üç tesbih mikdarı susmak da caizdir. Ancak Kur'an okumak daha
faziletlidir. Fatiha okumak da sünnettir.
105- Namazda kıraetin farz olan
mikdarına gelince: İmam Azam'a göre bu farz olan mikdar, kıraat farz olan her
rekatta, ayet kısa dahi olsa, en az bir ayettir. Bu mikdar Kur'an okundu mu, bu
farz yerine getirilmiş olur. Fakat iki İmama ve İmam Azam'dan diğer bir rivayete
göre, bu mikdar üç kısa ayet veya en az üç kısa ayet mikdarı olacak kadar uzun
bir ayettir. İhtiyata uygun olan da budur.
Bir harften veya bir kelimeden ibaret olan "Nun" ve "Müdhammetân" ayetlerinin okunması, sahih olan görüşe göre, ittifakla yeterli olmaz. Çünkü bu mikdar kıraet sayılmaz.
106- Bir ayet-i kerîmeden başkasını okumaya gücü yetmeyen kimse, o ayet-i kerîmeyi İmam Azam'a göre bir rekatta bir defa okur, üç kez okumaz. İki imama göre, üç kez tekrarlar. Fakat üç ayet okumaya gücü yeten kimsenin bir ayeti üç kez tekrarlaması iki İmama göre de caiz değildir.
107- "Ayetü'l-Kürsî" gibi uzun bir ayetten bir kısmını bir rekatta, diğer kısmınıda diğer rekatta okumak, sahih olan görüşe göre, yeterli olur; çünkü bunlar üçer kısa ayete denk olmuş bulunur.
Bir harften veya bir kelimeden ibaret olan "Nun" ve "Müdhammetân" ayetlerinin okunması, sahih olan görüşe göre, ittifakla yeterli olmaz. Çünkü bu mikdar kıraet sayılmaz.
106- Bir ayet-i kerîmeden başkasını okumaya gücü yetmeyen kimse, o ayet-i kerîmeyi İmam Azam'a göre bir rekatta bir defa okur, üç kez okumaz. İki imama göre, üç kez tekrarlar. Fakat üç ayet okumaya gücü yeten kimsenin bir ayeti üç kez tekrarlaması iki İmama göre de caiz değildir.
107- "Ayetü'l-Kürsî" gibi uzun bir ayetten bir kısmını bir rekatta, diğer kısmınıda diğer rekatta okumak, sahih olan görüşe göre, yeterli olur; çünkü bunlar üçer kısa ayete denk olmuş bulunur.
Namazlarda Rükû
108- Namazlarda rükû da bir rükün olduğundan farzdır. Kıraetten sonra eğilerek rükûa varılır. Baş ile sırt düz bir doğrultuda bulunur. Eller dizlere kadar uzatılıp dizler kavranır. Ayakta namaz kılan kimsenin rükû için yalnız başını eğmesi kafi gelmez. Arkasını da eğerek doğru bir çizgi gibi düz bir durum almış bulunur. Bu, tam bir rükûdur. Rükûa giden kimse böyle bir vaziyet almaz da kıyama daha yakın bir şekilde eğilirse, onun rükûu sahih olmaz. Fakat rükû vaziyetine daha yakın eğilmiş ise, rükûu sahih olur.
109- Otururken namaz kılan kimse, rükûa vardığı zaman alnı dizlerine paralel olacak derecede arkasını eğmelidir.Rükûda bulunuyor gibi kanbur olan kimsenin rükûu başını biraz eğmekle olur. Kanburluğu rükû sayılmaz.
110- İmama rükû halinde yetişen kimse, ayakta tekbir alıp ondan sonra rükûa
gider. Bu tekbiri rükûa yakın vaziyette alırsa namazı bozulur, imama uymuş
olmaz.
111- İmam henüz rükûda iken yetişip de onu uyarak rükûa varan kimse, o rekatı imamla kılmış sayılır. Fakat bir insan, imam rükûda iken tekbir alıp da, imam rükûdan kalktıktan sonra rükûa gitse, o rekata yetişmiş sayılmaz, bir rekatı kaçırmış olur. Kaçırdığı rekatı namaz sonunda imam selam verdikten sonra tek başına kılar.
112- İmama uyan kimse, imamdan önce rükûa varıp daha imam rükûa gitmeden başını kaldırırsa, bu rükû yeterli olmaz. Bunu imamın rükûu ile iade etmezse namazı bozulmuş olur.
İmamdan önce rükû veya secdeden başını kaldıran kimse, imama aykırı davranışımxnı gidermek için hemen rükû veya secdeye döner.
113- İmama rükûda yetişen kimse iki tekbire muhtaç değildir. Ayakta "Allahü Ekber" deyip hemen rükûa gider. Bu bir tekbir ile hem iftitah, hem de rükû tekbirini almış olur.
111- İmam henüz rükûda iken yetişip de onu uyarak rükûa varan kimse, o rekatı imamla kılmış sayılır. Fakat bir insan, imam rükûda iken tekbir alıp da, imam rükûdan kalktıktan sonra rükûa gitse, o rekata yetişmiş sayılmaz, bir rekatı kaçırmış olur. Kaçırdığı rekatı namaz sonunda imam selam verdikten sonra tek başına kılar.
112- İmama uyan kimse, imamdan önce rükûa varıp daha imam rükûa gitmeden başını kaldırırsa, bu rükû yeterli olmaz. Bunu imamın rükûu ile iade etmezse namazı bozulmuş olur.
İmamdan önce rükû veya secdeden başını kaldıran kimse, imama aykırı davranışımxnı gidermek için hemen rükû veya secdeye döner.
113- İmama rükûda yetişen kimse iki tekbire muhtaç değildir. Ayakta "Allahü Ekber" deyip hemen rükûa gider. Bu bir tekbir ile hem iftitah, hem de rükû tekbirini almış olur.
Namazlarda Secde
114- Secde de namazın bir rüknü olduğundan farzdır. Namaz kılan kimse, rükûdan sonra secdeye varır. Rükûdan doğrulduktan sonra yere kapanarak iki dizi üzerinde ellerine dayanarak alnını ve bumunu (yüzünü) iki eli arasında yere veya yere bitişik bir şey üzerine koyar. Yüce Allah'a tazimde bulunur. Bu şekilde secde, her rekatta ikişer defa arka arkaya yapılır.
115- Namazda secde için alın yere koyulduğu halde burun yere konmasa, secde yine caiz olur; fakat böyle bir secde özür bulunmayınca mekruhtur. Aksine olarak burun yere konur da alın konmazsa, özür olmadığı takdirde imam Azam'a göre kerahetle caiz olur. İki imama göre özürsüz böyle bir secde caiz olmaz.
116- Bir özre dayanarak da olsa, yanak ve çene ile secde yapılmaz. Alın ve burunda secde etmeye engel bir özür bulunursa, ima ile secde yapılır.
117- Secdede elleri ve dizleri yere koymak her halde farz değildir, sünnettir. Fakat İmam Züfer, İmam Şafiî ve İmam Ahmed'e göre farzdır.
118- İki ayağın veya bir ayağın parmakları yere konmadıkça secde caiz değildir. Tercih edilen görüş budur. Bir ayağın yalnız bir parmağını veya ayağın yalnız üstünü yere koymak kafi gelmez.
119- Secde edilecek yer, ayakların konduğu yerden eğer yarım arşın (on iki parmak) mikdarı yükseklikte olursa, secde caiz olur, daha fazla yüksek olursa caiz olmaz.
120- Kalabalıktan veya başka bir özürden dolayı dizler üzerine secde caizdir. Yine kalabalıktan dolayı aynı namazı kılanların birbiri arkasına secde etmeleri de caizdir.
121- Bir kimse, başındaki sarığın büklümü üzerine veya elbisenin fazla kısmı üzerine secde ettiği takdirde, eğer bunlar temiz bir şey üzerine konulmuş olur ve sarığın büklümü de alna bitişik bulunursa secde caiz olur, değilse olmaz. Her halde yerin sertliğini duymak da gerekir. Bu sertliğin duyulmasına engel olacak pamuk ve benzeri bir şey üzerine secde edilemez.
Namazlarda Son Oturuş
131- Namazların sonunda teşehhüd mikdarı oturmak da, namazın bir farzı ve bir rüknüdür. Buna Ka'de-i Ahire (son oturuş) denir. İki rekatlı namazlarda olan tek oturuşa da Ka'de-i Ahire denir. Sabah namazında olduğu gibi. Teşehhüd mikdarından maksad, "Tahiyyat'ı" okuyacak kadar zamandır.(*)
132- Bir kimse sabah namazının iki rekatını kıldıktan sonra ikinci rekat sonunda oturmaksızın ayağa kalkıp üçüncü rekatın secdesini yapmış olsa, bu namaz farziyetini yitirir ve nafîleye döner. Bu durumda bir rekat daha kılar ve sonunda oturarak selam verir.
Yine, dört rekatlı bir farz namazın dördüncü rekatında ve akşam namazının üçüncü rekatında oturmayıp da bir rekat daha kılınarak secdeye varılsa, bu namaz da nafileye dönmüş olur. Bu halde kılınan namaz sabah namazı ise, dört rekattan sonra hemen selam verilir. İkindi gibi dört rekatlı namaz ise, beşinci rekata bir rekat daha ilave edip ondan sonra selam verilir. Sahih olan görüşe göre, bu durumda sehiv secdesi gerekmez.Bu mesele, İmam Azam ile İmam Ebû Yusuf'a göredir. İmam Muhammed'e göre ise, bu namaz esasen namaz olmaktan çıktığı için nafile de olmaz.
133- Bir kimse namazın sonunda teşehhüd mikdarı oturduktan sonra namazdaki tilavet secdesini hatırlayarak secdeye varsa, namazı bozulur. Çünkü bu halde son oturuş bulunmamış sayılır. Fakat tilavet secdesinden sonra tekrar teşehhüd mikdarı oturursa, o zaman son oturuş yapılmış demektir.
134- Son oturuşun tamamını uyku içinde geçiren kimse, uyandıktan sonra tekrar bir teşehhüd mikdarı oturmazsa namazı bozulur. Çünkü uyku içinde yapılan bir iş, iradeye bağlı olmadığı için geçerli değildir. Bu işin bulunması ile bulunmaması eşittir. Namazda uyku içinde yapılan kıyam, kıraat ve rükû gibi işler de böyledir, geçerli değildir.
Kaynak: Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük İslam İlmihali, Sad. Ali Fikri Yavuz,Ravza Yayınları
Namazın Sünnetleri
Namazların Sünnetleri
142-
Namazların sünnetleri de vardır. Bu sünnetler, namazların vaciblerini tamamlar.
Onlardaki noksanlıkları giderir ve fazla sevab kazanmaya sebeb olur. Sünnetlere
riayet edip devam etmek Allah'ın peygamberine sevgi alametidir. Bununla beraber
bu sünnetleri terk etmek, namazın bozulmasını ve tekrar kılınmasını gerektirmez.
Fakat küçümsemeksizin kasden terk edilmesi bir hata ve bir mahrumiyettir. Fakat
sünnetin hak görülmemesi, boş ve hikmetten uzak sayılarak küçümsenmesi, -Allah
korusun- küfürdür. Çünkü Sünnet de şer'î hükümlerden ve esaslardan
biridir.
Namazlardan önce veya namazların içinde başlıca sünnetler
şunlardır:
1) Beş vakit namaz için ve cuma namazı için ezan okumak ve
ikamet etmek sünnettir. Şöyle ki: Vaktinde cemaatle yerine getirilen her farz
namaz için ezan ve ikamet sünnet olduğu gibi, kazaya kalıp da cemaatle kılınacak
farz namazlar için de sünnettir. Birçok namaz cemaatle kaza edileceği zaman,
bunlardan yalnız ilk kılınacak namaz için ezan okunur. Sonra gerek bu namaz için
ve gerek bunun arkasından kılınacak diğer kaza namazları için birer ikametle
yetinilir. Kendi evlerinde yalnız başına namaz kılacak erkekler için ezan
ve ikamet müstahabdır. Gerek yolcular için, gerek cemaatle namaz kılacaklar için
ezan ve ikameti terk etmek mekruhtur.Cuma günü şehirde bulundukları
halde, özürlerinden dolayı cuma namazını kılamayanlara, öğle namazını
kılarlarken ezan ve ikamet gerekmez. Kadınlar için de ezan ve ikamet sünnet
değildir. Ezan ve ikamet bahsine bakılsın!..
2) İftitah (başlangıç)
tekbirini alırken elleri yukarıya kaldırmak sünnettir. Şöyle ki: Erkekler
ellerini, baş parmaklar kulak yumuşaklarına değecek kadar, kadınlar da
parmaklarının ucları omuzlarına kavuşacak kadar ellerini göğüslerinin hizasına
kaldırıp o vaziyette: "Allahü Ekber" derler. Ellerin içleri kıbleye yönelik
bulunmalıdır. Birbirine karşı da bulunabilir. (Üç İmama göre, erkekler de
ellerini ancak omuzlarının hizasına kadar kaldırırlar.)
3) Tekbir için
eller kaldırılırken parmakların aralarının zorlamaksızın biraz açık
bulundurulması sünnettir.
4) İmam olan kimsenin, tekbirleri ve rükûdan
kıyama kalkarken "Semiallahu limen hamideh" sözünü ve namazın
sonunda her iki tarafa vereceği selamı ihtiyaç mikdarı aşikâre yapması sünnet
olduğu gibi, cemaatın da rükûdan kalkarken: "Allahumme Rabbena ve
lekelhamd" sözü ile tekbirleri ve selamı gizlice yapmaları
sünnettir.
Yalnız başına namaz kılan rükûdan kalkarken bunların ikisini
de söyler (*).
5) İlk tekbirden sonra namazın başında gizlice
"Sübhanekâllahümme" okunması, bundan sonra Fatiha'dan önce yine
gizlice "Eûzü Besmele" okunması ve diğer rekatlarda da
Fatiha'dan önce besmele çekilip Fatiha'ların sonunda amîn denilmesi sünnettir."Amîn" sözünün manası, dualarımızı kabul et, demektir. Burada imam ile cemaat ve yalnız başına kılanlar arasında bir fark yoktur.
Yalnız cemaat Fatiha'yı okumayacakları için "Eûzü Besmele" okumaları
gerekmez. Her rekatta Fatiha'dan önce Besmele'yi okumak, sahih sayılan bir görüşe göre
vacibdir. Fatiha'dan sonra okunacak surelerin başlarında Besmele okunmaz. Yalnız
İmam Muhammed'e göre, sessizce kılınacak namazlarda bu surelerin başlarında da
besmele okunur.
6) Namazda erkeklerin, göbeklerinin altında tutmak üzere sağ ellerini sol elleri üzerine koyup sağ ellerinin baş parmak ve serçe parmağı ile sol bileği kavramaları ve sağ elin diğer üç parmağını sol kol üzerine uzatmaları sünnettir. Kadınların da sağ ellerini sol elleri üzerine koyarak halka yapmaksızın göğüsleri üzerinde bulundurmaları sünnettir.
7) Namaz
aralarında kıyamdan rükûa ve secdelere giderken "Allahü Ekber" denilmesi,
rükûdan kıyama kalkarken "Semiallahü limen hamideh" denmesi, secdeden kalkıp
yine secdeye giderken "Allahü Ekber" denilmesi sünnettir.
8) Rükû ve
secde tesbihleri, rükû halinde en az üç kere: "Sübhane
Rabbiye'l-azîm" denilmesi, secde halinde de en az üç kere:
"Sübhane Rabbiye'l-alâ" denilmesi sünnettir.
9) Rükû
halinde, erkeklerin ellerinin parmakları açık olacak şekilde elleriyle dizlerini
tutmaları sünnettir. Kadınlar bu halde parmaklarını açık tutmazlar ve dizlerini
kavramazlar, ellerini dizleri üzerine koyarlar.
10) Bir özür yoksa, kıyamda iki ayağın arasını dört parmak kadar açık bulundurmak sünnettir.
11) Ka'de (Tahiyyata oturuş) ve celse (secdeden doğrulup bekleme) hallerinde
erkeklerin sol ayaklarını döşeyerek üzerlerine oturmaları ve sağ ayaklarını
güçleri yettiğince kıbleye doğru dikmeleri, kadınların da sol ayaklarını sağ
taraflarına yatık bulundurarak yere oturmaları sünnettir. Bu oturuşa "Teverrük"
denir.
12) Rükûda erkeklerin inciklerini dik tutmaları, kadınların da
dizlerini bükük bulundurmaları sünnettir. Bu halde erkeklerin sırtları düz
bulunur. Kadınların sırtları ise yukarıya doğru meyilli olur.
13) Secdeye
varılırken önce dizleri, sonra elleri, sonra yüzü yere koymak ve secdeden
kalkarken de önce yüzü, sonra elleri dizlerin üzerine koyduktan sonra dizleri
yerden kaldırmak sünnettir. Buna güç yetmezse, el ile yere dayanarak
kalkılabilir.
14) Ka'delerde (Tahiyyatlara oturuşlarda) ve celselerde
(secdeler arasındaki bekleyişlerde) ellerin kıbleye yönelik olarak oyluklar
üzerine konulup dizlerin tutulması sünnettir.
15) Ka'delerdeki
Teşehhüdlerde "La İlâhe" denirken, sağ elin şehadet parmağı
kaldınhp "İllallah" denirken indirilmesi sünnettir. Bunu
yaparken baş parmak ile orta parmak halka edilip diğer iki parmak bükülmelidir.
Birçok kimseler bu sünneti gereği üzere yapamayacaklarından dolayı bunun terk
edilmesini uygun görenler vardır.
16) Farz namazların, vitir namazının ve
müekked sünnetlerin son oturuşlarında, gayr-i müekked sünnetlerle diğer
nafilelerin her oturuşunda Tahiyyattan sonra Peygamber Efendimize Salat ve Selam
okumak sünnettir.
17) Bütün namazların son oturuşlarında Salat ve Selamdan
sonra iki tarafa selam vermeden önce dua edilmesi sünnettir. Bu dua, Kur'an-ı
Kerîm'in mübarek dua ayetlerinden biri ile yapılması veya bunlara benzer
bulunmalıdır. Kullardan istenebilecek şeyler hakkında olan: "Ya Rabbi! Bana şu
kadar para ver", şeklinde namazda dua edilmesi caiz görülmemektedir. Namazların
sonunda adet edinilen dua: "Rabbenâ âtina fi'd dünya haseneten ve fi'lahireti
haseneten ve kınâ azâbe'n-nar"
18) Namazların
sonunda selam verirken yüzün önce sağ tarafa, sonra sola çevrilmesi
sünnettir.
19) Sütre edinilmesi sünnettir. Şöyle ki: Sahra ve benzeri açık yerlerde namaz kılan kimse, önünden başkasının geçmesini umuyorsa sağ veya sol kaşının hizasına en az bir arşın boyunda secde yerinin önüne kaim veya ince bir ağaç diker.
Dikilemiyorsa, ağacı boyunca uzatır veya önüne uzunlamasına
böyle bir çizgi çizer. Enine yarım daire şeklinde bir çizgi çizilmesi de
caizdir. Direk ve sandalye gibi şeyler de sütre işini görürler.
Cemaatle
kılınan namazlarda yalnız imamın önünde sütre bulunması kafidir. Namaz kılanın
önünden geçilmesi edebe aykırıdır. Günahı gerektirdiğinden bundan kaçınılması
lazımdır. Namaz kılan kimse, önünden geçmek isteyeni engellemek için
"Sübhanellah" diyebilir. Eli ile, gözü ile yahut başı ile hafifçe işaret
edebilir. Sütrenin bulunması, namaz kılanın dağınık düşüncelerini kaldırıp
ibadet için bir araya toplamaya ve gönlünü bir çerçeve içinde tutmaya yardımcı
olur.
Kaynak: Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük İslam İlmihali, Sad. Ali Fikri Yavuz,Ravza Yayınları
Matematik Konularından Seçmeler
matematik
(209)
geometri
(124)
üçgen
(49)
ÖSYM Sınavları
(46)
trigonometri
(38)
çember
(30)
fonksiyon
(28)
sayılar
(26)
alan formülleri
(25)
türev
(22)
analitik geometri
(19)
denklem
(18)
dörtgenler
(17)
limit
(16)
belirli integral
(13)
katı cisimler
(11)
koordinat sistemi
(11)
fraktal geometri
(7)
materyal geliştirme
(7)
asal sayılar
(4)
elips
(3)
tümevarım
(3)
binom açılımı
(2)
hiperbol
(2)
En Çok Okunan Yazılar
-
Bu yazıda Esma-ül Hüsna hakkında kısaca bilgi verildikten sonra Ebced hesabı ile arasındaki ilişkiyi açıklayıp bütün 99 ismin ebced değerle...
-
ÖSYM'nin 15/06/2019 Tarihinde gerçekleştirdiği TYT matematik sınavı, farklı tarzda ayırt edici sorular içermekle birlikte, 2018 yılı TY...
-
x, bir gerçek (reel) sayı olmak üzere, x'ten büyük olmayan en büyük tamsayıya x'in tam değeri denir. Bunu ifade eden fonksiyona tam ...
-
Ehl-i Sünnet itikâdını, nazım (şiir) olarak anlatan ünlü ve önemli eserlerden biri; kuşkusuz Emâlî kasidesidir. "Bed'ül Emali&quo...
-
Köşe koordinatları bilinen üçgenin alanını bulmak için, vektör bileşenlerin determinant kuralından yararlanılır. Determinantta SARRUS Kuralı...
-
Trigonometrik değerleri bilinen iki açının toplamının veya farkının trigonometrik değerlerini hesaplamak için kullanılan formüllerdir. Bu f...
-
Koordinat düzleminde çizilen birim çember için çember üzerinde alınan rastgele bir L noktasından x ve y eksenlerini kesecek biçimde bir doğ...
Lütfen ilgili yazıların altında, yorumlarınızı bizimle paylaşınız. Kırık bağlantıları ve hatalı içerikleri mutlaka bildiriniz. Bizlere güzel dualar ederek destek olunuz...
KADİR PANCAR...